Race 2, Mariembourg, een leerzaam weekend!
Voor dit jaar staat er iets bijzonders op de kalender. BMCen Chrono hebben afgesproken om samen twee wedstrijden te organiseren. Chronode organisator van het Nederlands Kampioenschap Rotax Max en BMC de organisatorvan het Belgisch Kampioenschap Rotax Max. Dit betekent volle velden en eenandere indeling van het weekend. Normaal kwalificeren en racen we op zondag,maar nu zal de kwalificatie op zaterdag worden gereden. Dit betekend dat ookhet schema voor zaterdag en ook de zondag er anders uitziet.

Na een lange rit, 5 uur rijden, kwamen we aan op de kartbaan“Karting des Fagnes” in Mariembourg. Blij dat we er waren was er teleurstellingover de plek, vanaf de camping is het bereiken van de paddock erg lastig dooreen grindpad van 30 meter. Het rijden met de pitkar was onmogelijk omdat debanden diep wegzakte, dat zou heen en weer van de camping naar de baan ergmoeilijk maken….. met de caravan op de paddock staan mocht niet, dus datbeloofde niet veel goeds. Maar zoals altijd kwam er hulp, deze keer bood TeamOeste Kart ons een plek in hun tent en hierdoor was het probleem opgelost. Snelopbouwen van de voortent en monteren van het reserve frame. Dit keer hadden wede beschikking over een Kosmic OTK kartframe gekregen en deze was mee om teproberen voor de vrijdag. Nadat deze was afgemonteerd was het donker en dusbedtijd.

Vrijdag ochtend vroeg op, beide karts klaarzetten voor 10uur, de eerste sessie. Ik begon met mijn Energy maar na 2 rondjes moest ik alstoppen. Ik had de vorige race mijn ribben gekneusd en dit was duidelijk nogniet hersteld. De rand van het stoeltje drukte precies op de rib en hierdoorkon ik niet verder. Gelukkig in dit geval hadden we de Kosmic, hier zat eenandere stoel in, hopelijk zou dat beter gaan. Als dit niet zou lukken, zou dateen vroeg einde aan het kartweekend maken. Gelukkig ging het met de Kosmicbeter. De stoel was kleiner en mijn ribben kwamen niet in de verdrukking. Dekeus was dus, stoppen en naar huis of racen met de Kosmic…… Ondanks dat het eenander frame is en deze anders reageert met sturen, wilde ik er toch vol voorgaan. Gaande de dag voelde ik mij steeds vertrouwder in de kart en kon ik bestgoed meekomen met de anderen. Aan het einde van de dag heb ik een vertrouwdgevoel over gehouden. De weersvoorspellingen zeggen dat het gaat regenenmorgen, laat maar komen, daar heb ik zin in!
Zaterdag
Zoals de voorspellingen hebben aangegeven regent het. Mooi,want daar heb ik altijd een goed gevoel bij. De kart staat afgesteld voorregen, regenbanden er onder en gaan met die banaan. Meteen vanaf de eerstesessie heb ik het naar mijn zin. Druk zoeken naar de beste lijnen. Helaas werdal snel duidelijk dat de regen niet zou aanhouden en dat het vanaf de middagdroog zou worden. Genieten zolang als het duurt en dan maar de afstellingomzetten naar droog. Inderdaad was het na de middag droog en zijn de slicksnodig. Nog 2 sessies trainen en dan klaarmaken voor de kwalificatie. De sessiesverlopen goed, ik heb een supergoed gevoel in de kart en in vergelijking tot deanderen kan ik lekker meekomen. Dit beloofd wat voor de kwalificatie. Helaas,de kwalificatie gaat niet zoals ingeschat. Natuurlijk wel met nieuwe banden,maar bij aanvang bleek dat we iets uit het ook zijn verloren. Bij controle wasde achterkant van de kart te breed afgesteld en moest op het laatste moment deafstelling worden aangepast. Dit was geen goede aanpassing en zorgde ervoor datik het goede gevoel van ervoor volledig kwijt was. Het resultaat is een 26eplaats, erg teleurstellend. Een ander frame en ook een hele andere reactie opaanpassingen als ik gewend ben. Balen! Tot laat in de avond zijn we bezig enzoeken we naar de oplossing het probleem, een betere afstelling. Uiteindelijkkrijgen we hulp en een spoedcursus afstellen van Dre en Wim. Hopen dat dit voorde race een verbetering is!
Zondag
Warming up:

Gelukkig blijkt direct bij de warming up dat de aanpassingaan de afstelling goed is. Het goede gevoel van zaterdag voor de kwalificatieis terug en daar ben ik blij om. De tijd van de warming up is goed voor de 20eplaats en ik heb gezien dat de meeste anderen op hun nieuwe wedstrijdbandenhebben gereden. Ik reed op mijn oude banden. Het veld zit dicht bij elkaar.Tussen nummer 1 en nummer 29 zit slecht 1,299 seconde. Een competitief velddus. Ik heb veel zin in de race!
Race 1 de pre-finale:

Ik moest starten als 26e, maar weet dat de tijdendie ik kan rijden mij verder naar voren moet kunnen brengen. We starten met 30man, een prachtig veld. Bij het oprijden is het de bedoeling dat we zij aan zijrustig naar de startstreep tijden. Voor de tribune gaat het mis, er wordt hardgeremd en er klikken veel bumpers in, helaas ook de mijne. Sinds vorig jaarwordt er gereden met een klikbumper. Zoals gezegd klik, als je bumper“in-klikt” heb je je voorganger geraakt en krijg je een tijdstraf van 5seconde. Bij het inrijden van de corridor gaat het weer mis, nog voordat wezijn gestart krijg ik een enorme beuk en sta ik bijna dwars op de baan. Ik komals laatste uit de eerste bocht, maar herpak mij goed en na 5 bochten heb ik 5man ingehaald. Helaas was dit wel het maximale voor deze race. De tijden die ikneerzet zijn goed voor een plek rond p10, maar door de start en de gevechten inde eerste ronde heb ik de aansluiting verloren. Ik rijd voor het einde van derace nog wel naar mijn voorgangers toe, maar inhalen lukt niet meer. Toch eengoed gevoel, op naar race 2.
Race 2 de finale :
Ook deze keer ging het niet goed bij de start, ook nu remter plots weer 1 en klappen er een aantal karts tegen elkaar. Ook nu klikt mijnbumper weer, Balen! Toch kom ik nu goed weg, er wordt veel gebeukt. Hierdoorkan ik in de eerste ronde een plekkie pakken. In de 3e ronde krijgik een beste beuk en verlies ik 4 plaatsen. Omdat ik sneller ben als hetgroepje voor mij kan ik weer makkelijk aansluiten en inhalen. Ook wordt ik weeringehaald en haal ik weer in. Veel actie en close racen, maar niet op de plekwaar ik wil. 3 ronden voor het einde heb ik een mooi gevecht met Victor, hijhaalt mij in en Kevin wil in die actie meeliften. Er was eigenlijk geen gat dusIk verdedig die aanval en Kevin raakt met zijn voorwiel mijn achterwiel envliegt door de lucht en beland achterste voren in het gras. Hierdoor was ik deaansluiting met Victor verloren. In de resterende ronden kon ik niet meeraansluiten en eindigde ik als 24e, maar kreeg ik weer een tijdstrafvan 5 seconden voor de klikbumper. Hierdoor eindigde is als 26e inrace 2 en overall 25e.
de finale race
Niet de plaats waar ik gehoopt had te eindigen. Toch heb ik een goed gevoel over gehouden, de rondetijden waren goed te noemen. Dus met vertrouwen op naar Kerpen tijdens het aanstaande Pinksterweekend. Ik wil Oeste Kart heel erg bedanken voor hun gastvrijheid en de hulp die ik heb gekregen tijdens het weekend!





