De 1e dubbelheader van het jaar, de 24h Qualifiers

De eerste dubbelheader van het jaar, De 24h Qualifiers zijn aan de beurt. Het is om meerdere redenen een bijzonder weekend. Met de 24h van de Nürburgring in het vooruitzicht is dit hét weekend waar getest kan worden voor deze race. Normaal rijden we de “NLS-layout”. Dit weekend is de layout volgens de “24h-layout” en die is anders. Daarnaast hebben we niet alleen zaterdag, maar ook zondag een wedstrijd. Een mooie kans om dus goed te scoren in het kampioenschap!

Het programma van het weekend is als volgt; op vrijdag beginnen we met testen, op zaterdag de kwalificatie in de ochtend en een race in de avond. Daarna op de zondag nog eens een kwalificatie en race zondagmiddag. Aangezien we op vrijdag al beginnen met testen, komen we op donderdag al op tijd aan. Zo kunnen we de caravan alvast op z’n plek kunnen zetten en op tijd naar bed.                        

Vrijdag:

De vrijdagtraining begin laat, maar er is genoeg te doen. Omdat deze race onder een andere organisatie valt, met betrekking tot regels en omgang, moeten diverse checks extra en net even anders. Maar daar hebben we mooi de tijd voor. De racekleding moet opnieuw gekeurd worden. Diverse administratieve checks worden gedaan zodat we weer deel mogen nemen. Ik moet me inschrijven voor de vrijdagtraining en dan kan ik me voorbereiden op de trainingssessies.

Na onze overwinning in de vorige race zijn we er op gebrand om deze race weer te winnen en maximale punten te pakken. Niet alleen ik ben erg gemotiveerd maar ons hele team is erg gedreven om te winnen. Samen met Piet-Jan en Marius nemen we nog wat data en beelden door en dan is het tijd voor de training.

Mijn teammaat Marius begint in de training. Hij kan lekker zijn rondjes rijden om in het ritme te komen. Als hij binnenkomt heeft hij een goed gevoel met de auto en dat is top. Nu is het mijn beurt. Al gelijk bij de eerste paar bochten voel ik een verbetering ten opzichten van de vorige race. De auto is wat stabieler en ligt net wat beter op de weg. En dit klopt…!

Na de vorige race heeft het team de auto iets aangepast in de set-up waardoor hij beter op de weg ligt. Dit resulteert al gauw in snellere rondetijden. Ik voel me dus erg goed en kan niet wachten op de kwalificatie! Ook Piet-Jan is blij met de aanpassing aan de auto. Ook hij is op oude banden al bijna sneller als hij vorig jaar op deze lay-out was. Iedereen blij, dat beloofd wat.

Nu eerst nog even langs de rijdersbriefing waar alle bijzonderheden van het weekend worden verteld. Deze keer niet veel bijzonders, dus sluiten we af en kunnen we ons voorbereiden voor morgen.

Zaterdag:

Net als de voorgaande races mag ik voor ons de kwalificatie beginnen. Mijn teamgenoten hebben vaak even nodig om in hun ritme te komen, waar ik mezelf altijd direct comfortabel genoeg voel om te pushen.

Met onze engineer spreek ik af om in mijn eerste ronde direct te pushen. Hiermee doen we het tegenovergestelde van de meeste auto’s. Dit doen we zodat we zoveel mogelijk uit het verkeer zijn en de baan zo vrij mogelijk hebben. We gaan dus bij de start van de kwalificatie meteen de baan op! Zoals we hebben ingeschat, lukt dit goed en ben ik erg blij met mijn baanpositie.

Ik zet aan en heb een mega goed gevoel met de auto. De ronde voelt enorm goed en ik ga erg snel. Maar dan, richting het eind van de ronde is er een gele vlag waardoor ik even van het gas af moet. Niet ideaal maar zeker niet verschrikkelijk wetend dat het ook een code 60 had kunnen zijn. Tevreden kom ik over de streep en hoor ik dat ik op dat moment P1 sta met 12 secondevoorsprong. Natuurlijk is het nog maar het begin van de kwalificatie maar het team is erg blij.

Ook als ik de pitstraat in kom en uit de auto stap, is iedereen mega onder de indruk en enthousiast. Het voelde als een goede ronde maar ik wist niet waarom het zo bijzonder was. Al snel werd mij verteld dat ik een nieuw “all time ronderecord” heb neergezet in de 2-Liter klasse over de 24h lay-out op de Nürburgring-Nordschleife, dat is echt heel gaaf en niet zomaar wat!

Dan is er nog genoeg tijd en krijgt Piet-Jan de oudere trainingsbanden onder de auto en kan hij nog 2 rondes rijden om “het gevoel” te pakken. Daarna begint het wachten. De auto staat weer klaar op de kwalificatiebanden, klaar om als het nodig is nog een keer de baan op te gaan. Wachten, wachten, wachten… de tijd loopt af en aan het eind van de kwalificatie wordt het nog even spannend. Het gat van 12 seconden krimpt naar 8 seconden, naar 5 seconden, naar 3 seconden, maar er komt niemand meer in de buurt! Ik heb het rondenrecord met 3 seconde verbroken en P2 staat iets minder als 4 seconde achter ons. Echt een top kwalificatie met een mooie vooruitzicht. YESS!

De race:

Waar de kwalificatie droog is, word de race nat…. En niet zo’n beetje ook. De hele baan is nat. 25,3 kilometer aan bochten die op droog al een uitdaging zijn! Wetend dat ik nog nooit in de regen heb gereden op de Ring, kiest het team er toch voor dat ik ga starten. Ik start namelijk van pole en op de deze manier kan ik het regen rijden leren van de toppers van het veld.

De lichten gaan aan….. en uit we racen! Met een oké start hou ik de leiding in de eerste bocht en dit houd ik het GP circuit vol, maar bij het opgaan van de Nordschleife verlies ik de leiding en val ik terug naar P2, wetend dat ik niet snel genoeg zal zijn, is het enorm belangrijk om P1 terug te pakken. Zo kunnen ze niet bij me wegrijden en aan de horizon verdwijnen. Dus met een gewaagde actie kom ik buitenom terug naar P1!

Het tempo van de auto’s voor mij in combinatie met het niet zien van de baan door de spray van de auto’s is te hoog. Ik kan het tempo niet bijbenen van de auto’s voor ons. Hierdoor verdwijnt wel de spray en kan ik dus met een vrij baan rustig aan vertrouwen opbouwen. Aangezien regenrijden op elke baan anders is, is het lastig om in 1x full push te gaan met het risico dat je de auto in de muur parkeert.

Ik kies er dan ook voor lekker rustig aan het vertrouwen op te bouwen en evengoed P1 te verdedigen. Het lukt goed. Door de lijnen die ik rijd kan P2 mij ondanks dat hij aan mijn bumper vastgelijmd zit, niet passeren. Dit houd ik 3 ronde vol voor ik dan toch ingehaald word door een klein foutje. Maar ja, dat kan gebeuren. Gewoon gas geven en zien waar we eindigen. Ook nu kies ik er expres voor om niet teveel te pushen en niet nog een fout te maken. Gewoon met mezelf bezig blijven. Dit blijkt de beste strategie want naarmate de tijd vordert, word ik sneller en sneller en word het verschil met P1 steeds kleiner en kleiner.

Tot het kantelpunt er is! Ik ben flink sneller dan P1 en begin het gat snel dicht te rijden. De adrenaline stijgt en hierdoor word mijn scherpte in de auto ook nog verhoogt. Ik zie het gat voor mij naar P1 kleiner worden tot ik in ronde 7 op zijn bumper ben aangesloten. Ik rijd namelijk in ronde 6 wel 20 seconde harder dan P1!

Aangekomen in sector 1 van de Nordschleife lijn ik hem op en haal ik P1 in! Echt super wetend dat de race nog lang duurt. Ook deels jammer omdat dit mijn laatste ronde is, maar we rijden comfortabel door en maken het gat naar P2 alleen maar groter! Als ik aan het eind van de ronde de auto de pitstraat inrij, heb ik een voorsprong van 30 seconden opgebouwd.

Het is tijd voor Piet-Jan om in te stappen. Als hij start heeft hij het lastig met het vinden van de snelheid maar het lukt hem het tempo goed te vinden. Door de pitstop zijn we gezakt naar P2, maar Piet-Jan rijd rustig aan richting P1. Alleen voordat hij kan aansluiten gebeurd er iets verschrikkelijks. De auto verliest vermogen en het moment dat de auto stil komt te staan begint de auto te roken. BRAND!

Geen koelwater of water dat is gaan dampen van de baan, het is brand in het motorcompartiment van de auto. Gelukkig kan Piet-Jan uitstappen en veilig achter de barrière komen maar de auto is verloren. Geen punten op zaterdag en teveel schade om op zondag te kunnen rijden.

Wat begint als een super weekend, eindigt deze met een auto die in de brand staat en een weekend waar we dubbele punten verliezen…. Al met al voor mij persoonlijk een super resultaat met een baanrecord en een super 1e stint, totdat de auto in de brand vliegt…drama!

Maar goed, dit is een van de dingen die kan gebeuren met een mechanische sport. Nu staat de 24h Nürburgring voor de deur waar mijn teammaten wel deelnemen, maar ik zelf vanwege budget redenen niet. Natuurlijk zal ik er wel aanwezig zijn om het team te ondersteunen waar ik kan!

Op naar de volgende!

Meer foto’s van de deze race vindt je hier!

Met dank aan 1VIER voor de foto’s