Het was weer tijd om te racen op de o zo mooie Nordschleife. Na de vorige races is het tijd om weer eens goed te presteren. Met alle pech de afgelopen races, willen we weer eens laten zien wat we kunnen. Niet alleen ik maar ook het team, iedereen is gebrand op een goed resultaat! Het zal ook een weekend worden dat voor de media vooral in het teken staat van die andere Nederlander, Max Verstappen.
De week begint wat spannend, ik lig namelijk al vanaf maandag ziek op bed en voel me nog steeds niet goed genoeg om te gaan racen. Donderdag gaan we gewoon richting het circuit, ik liggend op de achterbank en mijn vader achter het stuur. Ik begin me steeds iets beter te voelen dus het weekend wordt, of heel lastig, of helemaal goed als ik snel genoeg herstel. Aangekomen op het circuit zeg ik het team kort gedag en verwijden ik snel weer in mijn bed. Genoeg rust pakken, want ondanks dat ik me beter voel moet ik wel topfit zijn voor de race. Gelukkig herstel ik vlot.
De vrijdag begint vroeg, op donderdagavond vertelde het team dat er een auto een shake Down moest hebben. Deze auto was namelijk opnieuw opgebouwd en er moest iemand zijn die de auto even een aantal rondes test zodat zeker is dat hij goed is. Ik stond natuurlijk vooraan in de rij en was er vrijdag vroeg om deze kans te pakken.
Dit was niet zomaar een auto maar een Porsche GT4 RS. In deze auto ligt de 4,0-liter zescilinder boxermotor die ook in de Carrera cup auto ligt met maar liefst 500PK! Echt een beest van een auto en een geweldige en nuttige ervaring.
Nu de ochtendsessie voorbij is, begint het wachten op de middagsessie en we dus de testsessie met de BMW zullen beginnen. Door de dag heen valt er al iets op in het paddock, het is best wel druk rondom pitbox 24. Nou weten wij het voorafgaand aan het weekend al een tijdje, maar Max Verstappen rijdt dit weekend mee! Omdat hij deze klasse en dit circuit zo gaaf vindt, wil hij hier ook racen! Natuurlijk moet ook hij, net als ik zijn permit B halen. Na 14 rondes in een permit-B auto haalt hij dan ook, net als ik, zijn permit A en mag hij ook in de snelle GT3 auto’s racen. In dit weekend van de double header kan hij dus efficiënt zijn meters maken.
Max Verstappen rijdt hier dus mee omdat hij komend jaar met de GT3 Ferrari mee wil rijden. Hij vindt dit kampioenschap next level en wilt heel graag de 24h meerijden komend jaar. Wel gaaf dat een 4 maal F1 wereldkampioen in zijn vrije tijd de NLS komt rijden. Dat wijst er nog meer op dat we de juiste weg in zijn geslagen!
De training:
De trainingssessie gaat goed, ik kan het gevoel met de auto snel krijgen al moest ik wel weer even wennen aan de snelheid vergeleken met de Porsche. Gelukkig lukt dat snel. In deze training krijg ik tijd voor 5 rondjes, dit is mooi aangezien ik nog ruimte voor verbetering voel. Niet alleen in de auto, maar ook vooral in mijzelf. Het circuit heeft zo’n 84 bochten en die heb je na zeg maar 5 races te hebben gereden nog steeds niet perfect gedaan.
Aan het eind van de dag zitten we nog even samen met de 3 rijders (Marius, Piet-Jan en ik) en onze engineer om het strijdplan te bedenken. Ik geef aan dat ik graag de snelle ronde in de kwalificatie wil doen én beide races wil starten. Iedereen is het ermee eens en zo zijn we snel klaar om te gaan knallen. De teamspirit en motivatie zit er goed in.
Zaterdag:
Hoewel we natuurlijk hopen dat het droog zou zijn, worden we wakker met een drijfnatte baan. Waar ik normaal de kwalificatie vroeg zal starten wordt het nu dus wachten tot het laatste moment om de perfecte ronde te rijden. Vanwege de natte baan is het hoe langer je wacht, hoe droger de baan wordt. Zoals verwacht gebeurt het ook. We mikken het zo uit dat ik 4 rondes totaal zal hebben. In het geval dat er een code 60 komt op het einde willen we alvast een goeie tijd hebben staan. Dit lukte, en na 3 ronde sta ik eerste in de lijst, maar nog niet tevreden. De baan droogt snel en ik ben ervan overtuigd dat het nog een stuk sneller kan in de laatste ronde.
Opnieuw zoals verwacht gebeurt het, ik rijd mijn laatste ronde in en was al een aantal seconde sneller tot er een code 60 is…… Toch krijg ik over de radio te horen dat er nog ruimte is voor verbetering! “PUSH PUSH PUSH” roept mijn engineer Panthi over de radio. Ik zette alles op alles en krijg aan het eind van de ronde te horen dat ik mezelf, ondanks het stuk code 60, weer had verbeterd. Mijn gevoel is juist geweest en dit resulteert in een dominante Pole met ruim 7 seconde voorsprong op nummer 2! En dat onder lastige omstandigheden, TE GEK! Laat de race maar komen.
Race 1:
Ik ben erg zelfverzekerd voor de race, zeker omdat mijn tempo in het nat snel was. Maar normaal is mijn tempo op droog ook beter ten opzichte van mijn tegenstanders. Kom maar op, fullgass
Ik mag van de eerste startrij starten en kom goed weg. Na een ronde GP-circuit gaan we de Nordschleife op met een comfortabele voorsprong. Helaas zit er een voorwiel aangedreven Audi RS3 voor mij. Deze auto is een straaljager rechtdoor maar een vrachtwagen in de bochten…. Ik kan dus niet genoeg uitlopen en hierdoor sluiten mijn tegenstanders snel aan. Hierdoor breekt een gevecht uit dat maar blijft duren.
Als aan een touwtje racen we met z’n drieën over het circuit. Vanwege de slipstream is het jojo-en om met de posities. Ik val terug naar P3 maar klim daarna weer op naar P1. Ik val terug naar p2 en daarna weer P3 maar omdat het tempo zo dicht bij elkaar ligt, blijft hier een constant gevecht voor de leiding van de wedstrijd. Na 5 rondes gereden te hebben lag ik voorop het treintje van 3 auto’s. Op de laatste doorkomst over het rechte stuk zitten we bumper aan bumper en is de top 3 (ik, p2 en p3) op 0.3 seconde van elkaar! Dit is echt racen, geen endurance racen maar sprint racen.
We gaan al langer als een uur op 100% het circuit over en geven elkaar geen klein beetje ruimte als we aan het knokken zijn. Met veel respect voor elkaar zijn er geen klappers of crashes. Wat is dit enorm gaaf! Het laatste rechte stuk voor ik de pits inga val ik terug naar p2 in het treintje, maar op nog geen halve meter van de bumper van p1 duik ik de pits in en geef het stuur over aan mijn teammaat Marius. Marius en Piet-Jan rijden de rest van de race en met wat pech vanwege code 60’s worden we 3e in de wedstrijd. Een podium finish, zeker niet slecht, maar er is ruimte voor verbetering.
Als we de beker hebben opgehaald zit ik nog even met mijn monteurs en engineer na te praten. De perfectionist in mij wil namelijk beter presteren en vechten voor meer. Niet alleen in de auto maar ook in mezelf en Sorg Rennsport is hier het juiste team voor. Gedreven door mensen die gaan voor de winst en niets minder. We discussiëren tot aan het punt dat we het bijna zat zijn van kijken naar alle details maar…. Aan het eind van de avond zijn we er samen toch uit over wat we gaan doen. We hebben in de auto wat gevonden, maar ook in mij dus dat belooft wat! Er worden een paar kleine aanpassingen gedaan aan de afstelling van de auto en we zijn er klaar voor, we gaan VLAMMEN.
Zondag:
De kwalificatie is weer nat, niet zo nat als gister, maar nog steeds wel nat. Maar vandaag droogt het sneller waardoor we langer wachten in de sessie. Met nog tijd voor 3 rondes gaan we de baan op. Ronde 1 is snel, ronde 2 is sneller. Maar in ronde 3 is het eigenlijk te droog voor regen banden en glijd ik veel in het rond. Gelukkig ben ik niet de enige en hebben de andere er ook last van. Maar dit zorgt er wel voor dat het gat een stuk kleiner is. Gelukkig heb ik weer de pole gepakt, maar vandaag met maar 0,150 seconde!!! Over een rondje van 10 minuut 36! Niet normaal, maar pole is pole! We gaan weer knallen om in de race voorop te blijven. Na de aanpassingen van gister en de verbeteringen in mijn hoofd ga ik vol vertrouwen de race in.
Race 2:
Bij de formatie ronde rijden we het rechte stuk op en de lampen gaan uit! Ik kom niet heel goed weg en p2 zit net met zijn neus voor mij. In bocht 1 hangt een gele vlag en dit zorgt ervoor dat ik achter p2 moet aanhaken. Ik zorg ervoor dat ik zo kort mogelijk op zijn bumper zit zodat ik gelijk als het groen is, weer kan aanvallen. Dit lukt en ik pak de leiding terug. Waar ik gister wat moeite had met het trekken van een gaatje, kan ik met de betere afstelling wel. Ik trek een gaatje en p2 kan net niet aanhaken. De marge is minimaal, maar ik zie het gat steeds iets groter worden.
Dit geeft mij veel vertrouwen en rust waardoor ik me goed op mezelf kan focussen en vooruit kan kijken. Met deze rust en kalmte blijft het gat steeds groter worden tot maar liefst 20 seconde! Een mega stap vergeleken met de dag ervoor. Zo zie je maar weer dat teamwork enorm belangrijk is en je het niet alleen kan! Ik maak mijn stint af en kom met een comfortabele leiding de pitstraat in.
Zo willen we het graag zien! Net zoals gister pakken Piet-Jan en Marius de race over en rijden we de race goed uit. Net iets beter als gister. Het gat naar P1 is kleiner, weer een podium en de P3 is ingeruild voor een P2! Zeker niet verkeerd.
Het was een supertof weekend, door de vele rijtijd en de goeie samenwerking met het team hebben we het verschil kunnen maken. Hierdoor blijven we niet stilstaan en worden we elke race weer sterker en sterker. Dat is maar goed ook want met een paar dagen mogen we alweer voor de 9e ronde van de NLS! Ik ga me weer goed voorbereiden zodat we voor de volgende wedstrijd nog sterker terugkomen!!
Meer foto’s van dit weekend vindt je hier!
Met dank aan 1VIER voor de foto’s
.