De eerste overwinningen van het seizoen, een week om niet te vergeten!

De week begon net iets anders dan normaal. Normaal reizen we op donderdagochtend af naar de Nürburgring, maar niet nu. Op woensdag mag ik op het circuit van Zandvoort rijden. Niet met de BMW van de Nordschleife maar in de nieuwe BMW 240i van Dayvtec. Een auto met meer dan 500PK en sneller dan alles wat ik tot dusver getest hebt. Ik heb erg veel gereden en nuttige data verzameld. Het ging zo goed dat ik op donderdagavond weer mocht testen. En dat betekent dus laat naar de Nürburgring.

NLS 3:

Met veel kilometers achter de rug aan testwerk gaan we nu dan eindelijk op weg naar de ring. Veel later dan gepland, maar dat heb ik er graag voor over. We vertrekken rond 21.00 uur van het circuit van Zandvoort. Gelukkig is het rustig op de snelweg en rijden we lekker door. Rond de klok 01.30 liggen we dan eindelijk op bed op de Nordschleife.

Vrijdag:

De vrijdag begint lekker relaxed, we kunnen een beetje uitslapen voordat om 13.30 de training begint. Voorafgaand van de training zitten we met de 3 rijders bij elkaar om de grootste verbeterpunten te bespreken. We leggen de data en de beelden naast elkaar. Zo kunnen we dit goed bespreken en hebben we een aantal verbeterpunten kunnen vinden. Er is dus werk aan de winkel.

Omdat de training vroeg begint hebben we lekker veel tijd om te testen en vertrouwen op te bouwen. Na het vele testen in de snellere BMW 240i, voel ik me vanaf moment 1 weer vertrouwd met de auto. Hierdoor kan ik er gelijk voor gaan. Tijdens de latere middag training hebben we ook nog wat mensen meegenomen in een taxi-lap over het circuit. Dit is elke keer weer een onvergetelijke ervaring. Het is dus in vele opzichten een goeie dag! Op naar morgen.

Zaterdag:

De wedstrijddag, net zoals bij de vorige race mag ik de kwalificatie starten. En anders als de vorige keer staat er best wat druk op de ronde. De eerste ronde die ik heb gereden is namelijk nog niet snel genoeg door een code 60. Ik moet dus aan de bak om er nog een goeie ronde uit te persen. Met een beetje geluk werkte dit en kan ik P2 pakken. Het beetje geluk zit hem namelijk in de laatste sector. Hier komt voor mij een auto tot stilstand maar gelukkig nog niet zo lang. Hierdoor hangt er dubbel geel waarbij je 120km/h mag rijden in plaats van de 60km/h bij de code 60. Balen, Ik zit in een hele goede ronde. Gelukkig verlies ik hier maar een paar seconde waardoor de ronde dus nog redelijk oké is. Maar mis hierdoor wel de pole, want die had er zeker in gezeten!

De race:

Het was eindelijk tijd voor de start en deze keer mag ik die nemen. De zenuwen stijgen, maar ik heb er enorm veel zin in. Na de lange formatie ronde ben ik klaar voor de start. Ik ben erop gedreven dat ik de auto van onze grootste concurrent, Adrenaline motorsport, zou kunnen volgen. Maar als het lukt misschien zelfs wel inhalen natuurlijk! Na 3 rondes bumper aan bumper te racen en diverse schijnbewegingen te hebben uitgevoerd, lukt dit! Ik pakte de leiding in de wedstrijd waarna ik wegrij bij het veld en een behoorlijk gat kan trekken.

Vervolgens ziet het team dat onze grootste concurrent een probleem heeft en heeeel langzaam rijdt. Ze hebben een lekke band en moeten nog 10 kilometer heeel langzaam rijden voordat ze bij de pitbox zijn. Later blijkt dat ze te veel schade hebben opgelopen en uitvallen. Als ik binnenkom voor de pitstop en de auto overgeef aan Marius, liggen we op p1. Ik kom strak van de adrenaline en blij, enthousiast en stuiterend uit de auto. Gelijk krijg ik gelijk een camera onder mn neus voor een leuk interview. Nu is het aan mijn teamgenoten voor het vervolg, gas erop!

De race duurt voort en tijdens Marius zijn stint heeft hij een touche met een Porsche Cup auto. Deze denkt dat er een gat is bij een inhaalactie en boort zijn auto in de zijkant van onze auto. De auto gaat in een noodloop. Marius moet hem even stil zetten. Aan de kant van het circuit moet hij de auto uit en opnieuw aan te zetten. Hierdoor verliezen we erg veel tijd. Gelukkig is er geen schade in de wielophanging of draaiende delen in de auto en kunnen we onze weg vervolgen.

Na Marius zijn stint liggen we nog op P1 en is het de beurt aan Piet-Jan. Helaas heeft ook Piet-Jan een probleem. Het lijkt alsof de auto brandstof verliest omdat de brandstofmeter harder afloopt als gewend. Op dat moment ben ik even bij de caravan, als ik wordt gebeld door mijn vader. “Waar ben je?!” en “Benjamin – een van de 2 teamleiders – wil dat je nu naar de box komt. In je pak!” klinkt er kort en iets gestrest. Direct spring ik in mijn pak en met 2 minuten sta ik bij de pitbox. Ik begrijp dat er misschien een probleem is en voor de zekerheid moet ik klaar zitten.

Voor de race hebben we als team besproken dat we heel graag willen winnen. Als het nodig is, ik nog een laatste sprint-stint moet rijden. Nu komt de nummer 2 erg dichtbij én ervaart Piet-Jan problemen met zijn brandstof. De auto zal toch geen brandstof verliezen, gaan we de eindstreep wel halen?!? De spanning stijgt en diverse scenario’s schieten door de hoofden. Ahhh, het zal toch niet! Als Piet-Jan bijna 5 rondjes heeft volgemaakt, begint de auto te stotteren en vermogen terug te nemen. Piet-Jan meldt zich op de boordradio en zegt dat hij binnen komt. Het verschil met P2 is erg klein en waarschijnlijk komen wij na de pitstop op p2 te liggen. Ik wordt gevraagd om me klaar te maken en door een ander nog aangesproken vooral op te schieten. De auto is er bijna. 

Ik vind dat natuurlijk niet erg en stap maar wat graag nog een keer in voor nog 6 rondes. Als ik de baan op kom, lig ik nog nét voor op de nummer 2. Slechts 1,5 seconde. Ik zal dus vol aan de bak moeten. De nummer 2 auto is een Toyota Supra en die zou in de basis sneller moeten kunnen rijden dan ons. Ik trap er alles uit wat ik eruit kan halen. Na 2 rondjes is al duidelijk dat ik een gat trek t.o.v. P2. Vooral door slim om te gaan met de snellere auto’s maakt dat ik op plekken veel win. De stint gaat goed, maar er is toch nog een beetje twijfel over de hoeveelheid brandstof in de tank.

Hierdoor wordt ik door onze engineer “Panthy” gecoached. “De overall leider in de wedstrijd rijdt achter je. Als je het een beetje uitmikt, kan je hem je laten inhalen op het laatste rechte stuk. Je wil die extra ronde niet rijden”. Altijd een beetje spannend om langzamer te gaan rijden als je in een wedstrijd zit. Maar ik heb gelukkig een behoorlijk gat getrokken naar P2 van ongeveer 30 seconden. Ik kan me dus wel wat veroorloven. 500 meter voor de finish komt de overall raceleider voorbij gevlogen en wordt de race, én ik, afgevlagd. We hebbe de race wonnen!

We gaan naar het Grote podium, wat een supergevoel. Het hele team is superblij en trots op onze gezamenlijke prestatie!!

WAUW, echt een super resultaat waar ik erg trots op ben!

Meer foto’s van de deze race vindt je hier!

Over een paar dagen dan is het tijd voor race 4 en 5 van de NLS. “DE 24h Qualifiers” een mega event met 2 wedstrijden waar ik énorm veel zin in heb. Ik ben er klaar voor en kan niet wachten!

BMW Racing Cup op het circuit van Zolder:

Bijna direct vanaf de Nordschleife kan ik door naar circuit zolder. Hier staat de 3e race van de BMW Racing Cup op de kalender. Ik sta weer samen met Piet-Jan ooms aan de start sta. De BMW Racing Cup is het andere kampioenschap van Piet-Jan. Hier mag ik van hem een kwalificatie en sprintrace 1 rijden. Met niet al te veel rijtijd verwacht ik niet veel van de racedag. Vooral ook omdat andere hier al hebben getest en ik nog niet op zolder heb gereden met deze raceauto. Ik ben dus niet goed voorbereid ben.

Het format van deze dag ik als volgt: Een training van een half uur (ieder 15 minuten). Een kwalificatie(12 minuten) deel 1 en deel 2 voor sprint race(25 minuten) 1 en 2. En een endurance race van 50 minuten.

Training:

Gelukkig heb ik door de jaren heen al wat rondjes gereden op het circuit van Zolder. Aanpassen aan de auto lijkt me prima te lukken. Na 5 rondes in de training sta ik 2e in de uitslag van de 1e training. Ik zit er prima bij. Het geeft wel een klein beetje een vertekent beeld omdat ik op betere banden stond dan de rest. Maar dit helpt alleen maar met het wennen aan de auto en het goede gevoel.

De kwalificatie:

Bij de kwalificatie sta ik aan het eind van de pits te wachten en ben ik klaar om te beginnen. Ik wacht tot de rest al even vertrokken is, zodat ik een mooie baanpositie heb, en dit lukt. Met auto’s in de verte voor me begin ik de ronde. Na mijn eerste “bankerlap” zorg ik dat ik geen tracklimits heb en er een ronde staat. Zo heb ik in ieder geval een tijd hebt. Je wilt namelijk zo min mogelijk rondes op de band zetten tijdens de kwalificatie. Na een cooldown ronde direct na mijn eerste ronde zet ik nog eens aan. Ik pak mijn eerste Pole in deze klasse! Ik ben de enige die een tijd in de 1.39 heb gezet. Met maar 9 rondes in totaal in deze auto heb gereden op dit circuit. Helemaal te gek!!

De race(1):

1 doel en 1 taak. Een goeie start hebben en wegrijden. En dit lukt, ik heb een enorm goeie start en rijd als eerste de openingsronde door. Ik voel me erg goed in de auto. Hierdoor kan ik al snel een gaatje van een 2 tot 3 seconde trekken naar de achtervolgers. Het lukt mij hierdoor zelfs om banden te sparen en te reageren op wat achter mij gebeurt. Dit blijft zo voor alle rondes daarna wat er voor zorgt dat ik dominant win! Na de winst afgelopen weekend op de Nordschleife voelt deze er wel heel erg lekker bij! Gave aan deze dag ik dat later Piet-Jan ook de endurance race wint. Lekker team!!

Al met al een enorm gave week en een super prestatie dat veel beloofd voor het seizoen!

Meer foto’s van de BMW Racing Cup vindt je hier! (Johan Vis en Roberic blank)