De eerste race van het jaar, C1 endurance cup

Ondanks alle corona perikelen gaat deze eerste wedstrijd van de C1 endurance cup volgens planning door! Gelukkig want ik heb er heel veel zin in. Als we vrijdag avond aankomen bij het circuit moeten we eerst even langs de corona teststraat. Hier kun je of testen, of je testuitslag laten zien. Deze controle is er voor iedereen die aanwezig is op het evenement. Dit geeft wel een veilig gevoel.

Eenmaal op het circuit geven we de caravan een plek, sluiten we het stroom aan en gaan we een hapje eten. Na het eten nemen we het programma van het weekend nog een keer door en gaan we vroeg slapen zodat ik fris aan de 1e dag kan beginnen.

De zaterdag begint met een training van een 55 minuten. Hier krijgen we allemaal even de tijd om te wennen aan de baan. Erg kort, maar dat is binnen de timing niet anders. Het doel is gevoel krijgen met de auto en de weer een beetje ritme op te doen. Na de lunch starten we met de kwalificatie voor de race.

Afgesproken is dat Maarten, Arno en ik een korte stint doen van 3 a 4 rondjes. Tristan, de snelste van ons team, gaat een gooi te laten doen naar de beste tijd. Hij rijdt de rest van de stint. Sector 1 en sector 2 zijn we de snelste, maar helaas verliezen we tijd in sector 3. Dit is de laatste sector waar de auto een stukje moet klimmen en absoluut vermogen wordt gevraagd. Net niet, maar wel een mooie 3e plaat na de kwalificatie. Tevreden en alles om voor te racen op zondag!

Zondag RACEDAG:

De spanning loopt op als de start van de race met 31 C1 cup auto’s dichterbij komt. Afgesproken is dat Tristan, als meest ervaren van ons, de race gaat starten. Maarten start als 2e, dan Arno en Ik sluit af met de laatste stint. De race start met 2 opwarmrondes achter de safetycar en zal met een rollende start beginnen.

Het bleek een goed besluit om Tristan te laten starten, want bij de eerste bocht pakt hij de leiding, YESS! Ik sta met Maarten en Arno op het dak van het pitcomplex. Het is superspannend om de start zo te bekijken. Na de eerste doorkomst is Tristan helaas geen 1e meer, maar zitten we er nog wel bij. Net zoals in de training verliezen we in de 3e sector te veel om aan de kop van het veld te blijven.

Na 2 ronden liggen we 4e en die plaats weten we heel lang vast te houden. Bij de 1e pitstop zakken we wat terug, maar dit komt omdat niet alle teams gelijk stoppen. Maarten start aan zijn stint en naar mate zijn stint volgt rijd hij weer terug naar die 4e plek. Goed bezig! Het doel om bij de laatste stint nieuwe remblokken en nieuwe banden te monteren. Omdat de slijtage hoog is, moet dit al bij de 2e stop.

De wissel duurt wat langer dan gepland en als Arno terug is op de baan zijn we afgezakt tot p15. Ook nu geldt dat diverse teams diverse strategieën gebruiken en ook Arno pakt weer een paar plaatsen terug. Halverwege zijn stint rijdt hij alweer op p12 als het noodlot toeslaat. Bij het opkomen van het rechte stuk gaat het mis, de motor raakt overtoert en begeeft het. Arno rest niks anders dan de auto aan het einde van het rechte stuk de pitstraat in te sturen. Einde race. Balen, zuur, Arno omdat het hem overkwam. Voor mij omdat ik niet aan rijden toekwam. Voor het hele team waarbij iedereen hard heeft gewerkt om de auto klaar te krijgen voor de race. Niks aan te doen, “we winnen samen, we verliezen samen”

De volgende race is 16-18 april op het circuit Jules Tacheny in Mettet, dan zullen we er weer staan. Aanvankelijk zou deze race een 24 uursrace zijn. Vanwege de huidige situatie met Corona weten we inmiddels dat dit vanwege de avondklok in Wallonië niet kan. Er is een nieuwe tijdsindeling gemaakt voor het weekend. Uiteindelijk rijden we wel 24 uur. We trainen veel, 12 uur en rijden zaterdag en zondag een 6 uursraces rijden.

Mocht er de komende tijd nieuwe informatie komen, zal ik dit via mijn website, Facebook, Instagram en LinkedIn delen…..

voor meer foto’s klik hier