De voorjaarsraces op het circuit van Zandvoort. De start van het nieuwe seizoen!

De voorjaarsraces op het circuit van Zandvoort. De start van het nieuwe seizoen! Na een lange winterstop was het weer tijd om te vertrekken richting Zandvoort voor het eerste raceweekend van 2024! Natuurlijk is dit niet de eerste keer dat we hebben dit jaar hebben gereden, voorafgaand van het weekend hebben we een test gehad op de circuits van Mettet en zolder. Deze tests beloofde een prima basis om het eerste weekend mee te beginnen!

De wekker gaat en wij worden heerlijk uitgeslapen wakker voor een middagtraining op de vrijdag, omdat wij maar 1 training op de vrijdag hebben is er alle tijd om nog even een goeie nachtrust te pakken voordat het slopende weekend echt van start gaat. Voordat we de sessie beginnen hebben we nog het een en ander te doen, de laatste sponsor stickers worden op de auto geplakt en de technische keuring word volbracht. Als die allemaal gedaan is gaan we ons klaarmaken voor de sessie.

1e training:

Om het jaar goed te beginnen hebben we voor de training en de wedstrijd dit weekend een nieuwe set banden. Dit geeft ons de perfect voorbereiding voor de wedstrijden ten opzichten van vorig jaar. De eerste vrije training gaat van start, we hebben 30 minuten de tijd om te controleren of de auto goed is en of setup goed voelt met op de baan.

De training begint stroef, de auto voelt nog niet helemaal aan zoals ik het gehoopt had en dat zorgt ervoor dat ik even de pits in rijd voor een snelle check. De bandenspanning en banden temperatuur word gecheckt, er word nog even snel aan de dempers gedraaid en we kunnen weer de baan op. Aan het eind van de sessie kom ik met een 2.01.985 over de finish en dat zet mij op de 3e plaats, niet slecht maar er zit voor mijn gevoel veel verbetering in.

Gelukkig is er genoeg tijd voordat we de 2e vrije training op de zaterdag moeten rijden. Dit geeft ons alle mogelijkheid om bij elkaar te komen en alles tot in detail te bespreken voor de volgende training.

2e vrije training:

Na veel overleg op de vrijdag hebben we er voor gekozen om een groot deel van de auto te veranderen, niet een klein beetje maar een grote stap..

Vanaf het begin af aan voelde de training erg goed, dit resulteerde niet in 1 snelle tijd maar in erg constante en snelle tijden. Met de snelste tijd van de sessie, 2.01.069 ben ik erg tevreden en ben ik klaar voor de kwalificatie.

Kwalificatie:

De kwalificatie begint en ik merk vanaf ronde 1 dat de auto niet hetzelfde voelt als in de laatste training. Omdat er geen veranderende weersomstandigheden zijn en de auto tijdens de 2e vrije training goed voelde, hebben we ervoor gekozen om weinig te veranderen. Het is onduidelijk waarom de auto anders voelt, maar het wordt dus een flinke uitdaging om de snelle ronde tijden eruit te persen.

Tegen verwachting in lukte het mij niet om deze snelle rondes te rijden. Waar we hoopte een goeie slag te kunnen slaan, lukte het niet en moest ik het doen met een 4e startplaats voor zowel race 1 als race 2. Balen!

Bij de controle van de auto blijkt er het een en ander mis links voor en er moet veel werk verzet worden om dit weer te herstellen. Er is gelukkig voldoende tijd en gelukkig hebben we het gevonden. Aan de slag!

Race 1:

Ondanks de 4e startplaats voor de race had ik als doel om zo veel mogelijk naar voor te komen, wetend dat we in de 2e vrije training de snelste waren.

De start verloopt goed en ik kan voor de eerste bocht al naar P3 rijden, omdat nummer 1 en 2 elkaar weinig ruimte gunnen verliezen zij snelheid en gaan we 3 auto’s wijd bocht 2 in! Ik kies slim en neem niet teveel risico, hierdoor kan ik gelijk doorknallen naar P2. De auto voelt goed en ik ben klaar om aan te vallen.

Ik merk dat ik de snelheid heb en begin het gat dicht te rijden naar P1. Het lukt goed om de aansluiting te vinden, maar dan merk ik na de derde ronde dat ik snelheid begin te verliezen. Tijdens de race geeft het een raar gevoel omdat ik niet goed kon plaatsen of het helemaal aan mij lag of dat er nog iets anders is. Na veel vechten en proberen finishte ik de race als 4e overall en 3e junior….. Erg gefrustreerd en teleurgesteld verlaat ik Parc ferme richting de pitbox en meld het probleem aan het team.

Na zoeken en uitsluiten worden we ondersteund door Race Winning Brands in het opsporen van de oorzaak en dit blijkt al snel de inlaat temperatuur te zijn. Het is niet 100% duidelijk waar het probleem vandaan komt, maar we besluiten de intercooler te vervangen en hopen dat hiermee het probleem is opgelost en we een stap kunnen maken om in race 2 voor de overwinning te strijden.

Race 2:

De start van race 2 verloopt net als race 1 goed en ik kan voor de 1e bocht p3 overnemen. En precies zoals race 1 hebben P1 en 2 het met elkaar aan de stok, nu is het niet alleen een zachte touche maar een hard contact. Met dit in het achterhoofd zorg ik ervoor dat ik aansluit bij de groep, maar geen gekke dingen doe. Achterop het circuit maak ik in de eerste ronde een foutje en zak ik terug naar P4. Wetend dat de snelheid van de top 4 dicht bij elkaar ligt maak ik me geen zorgen en probeer ik de aansluiting terug op te pakken.

Maar dan, aan het einde van ronde 1 verliest Jenson de Leeuw (p3) snelheid en komt hij tot stilstand op het einde van het rechte stuk. Hierdoor komt er een safety car de baan op. Bij de herstart van de safety car ben ik niet alert genoeg door verwarring van de zwaailichten op de safetycar. Maar het gat is niet al te groot en ik probeer doormiddel van de slipstream dichtbij nummer 1 en 2 te komen. Het probleem van race 1 blijkt niet opgelost en ik merk dat zij beginnen uit te lopen.

Het probleem van race 1 is dus niet opgelost en dit word dus een zware race. Na 1 ronde achter de safety car gereden te hebben zijn p1 en 2 hard met elkaar in gevecht. Hierdoor kan ik toch aansluiten. Omdat ik niet de rechte lijn snelheid heb, kies ik ervoor om slim te rijden. Ik bemoei met niet teveel met de mannen voor mij, en dit loont. Nog voor het ingaan van bocht 2 raken de auto’s elkaar nogmaals hevig en dit zorgt ervoor dat P2 de pitstraat in moet. En ik door kan schuiven naar de 2e plaats.

De race vordert en het gaat naar P1 word groter. Wetend in mijn achterhoofd dat ik de snelheid op dit moment voor P2 heb, probeer ik mezelf niet te over pushen en stabiele rondetijden te rijden. Dit lukt aardig. De verandering in bandenspanning van race 1 naar race 2 werkt niet in mijn voordeel. Hierdoor is de auto erg onstabiel en lastig te rijden. Toch lukt het mij om het gat naar de auto’s achter mij uit te breiden.

Maar helaas word het gat naar P1 ook steeds groter, tot dat hij stil komt te vallen! Na de meerdere touche’s is het de auto van P1 toch teveel geworden. Zijn versnellingsbak gaat stuk voor het einde van de race. Hierdoor komt er weer een safety car en schuift het veld mooi in elkaar. Ik lig nu op p1 en deze keer mag ik de herstart doen en deze lukt uitstekend. Ik pak een groot gat en kan met een fijn gevoel de laatste rondes uitrijden! Eindelijk mijn eerste officiële overwinning!! Na de pech van het afgelopen jaar waar de wedstrijdleiding mijn eerste overwinningen afpakte of pech mijn tegenstander was, is het nu toch eindelijk tijd en valt het mijn kant op! Zoals er vaker word gezegd:

“to finish first, you first have to finish”

En door deze overwinning sta ik nu ook eerste in het kampioenschap!

Met een aantal verbeteringspunten en opdrachten m.b.t. werkzaamheden die we aan de auto en de techniek moeten doen gaan we naar huis. We gaan ons klaarmaken om tijdens de komende race op Spa Francorchamps een poging te wagen om nog meer overwinning mee naar huis te nemen!

Ik heb er zin in, let’s go!!!!

Wil je de races nog eens terugkijken, dat kan. Klik hier en beleef de races opnieuw

Voor meer foto’s van de voorjaarsraces op het circuit van Zandvoort klik je hier!

foto’s: Johan Vis en Blue Jam, Maurice Tiggelaar