Als we mogen afgaan op de applausmeter tijdens het eerste overall podium van de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup, dan weten we dat vaste waarden Alan Czyz-Tomas De Backer daar niets vermochten tegenover debutant Calvin de Groot. Meteen tweede in zijn allereerste Fiesta-race en dus terecht ‘rookie’ van het weekend van de Zandvoortse Voorjaarsraces!
Nochtans voelde de 19-jarige Nederlander enkele weken geleden de grond onder zijn voeten wegzakken, toen Jo Lambrecht, de bezieler van Oeste Racing waarmee hij ging debuteren in de Ford-merkencup, hem liet weten dat de motor van de JDK-auto de geest had gegeven en het er naar uit zag dat de #143 tijdens het openingsweekend niet aan de start zou verschijnen …
“Ik ben letterlijk ingestort nadat er heel wat traantjes zijn gevloeid”, herinnert Calvin zich die moeilijke dagen. “Wij hadden er gedurende de voorbije weken samen met Jo Lambrecht hard voor gewerkt en dankzij zijn inspanningen zag ik eindelijk de kans om een stap voorwaarts te zetten in de autosport en mijn opwachting te maken in een hoogstaand sprintkampioenschap. De teleurstelling was dan ook immens. Via de mensen van V-Max Racing zijn wij dan in contact gebracht met MV Racing en werd een akkoord gevonden om bij hen een auto te lenen die we evenwel in eigen beheer wilden runnen. Nu, de eerste test deed ons inzien dat we nergens stonden en we de set-up volledig moesten omgooien. We kregen hierbij hulp en advies van andere teams, Intrax en Hankook, maar die 2.05 als snelste rondetijd deed ons inzien dat we verkeerd bezig waren. Tot vrijdagavond laat zijn we blijven sleutelen en na de vrije training op zaterdag kwam het vertrouwen in de auto en in mezelf.”
In de kwalificaties volgde een mooie 2.02.751, tegenover 2.01.510 voor polesitter Alan Czyz, goed voor de vierde plaats op de grid in Race 2 en een zesde op de omgekeerde grid voor Race 1. Zondagochtend hingen er grijze wolken boven Circuit Zandvoort, het had ’s nachts geregend en meteen volgde de mededeling van de koersdirectie ‘wet race’.
“Ik heb altijd goed gepresteerd in de regen. Niettemin stelde ik voor mezelf geen hoge verwachtingen en besloot met die omgekeerde grid – met achter mij snelle en meer ervaren rijders – er voorzichtig aan te beginnen. Dankzij mijn bezigheden op Circuit Zandvoort als instructeur en coach ken ik de piste als mijn broekzak. Geholpen door de wisselende weersomstandigheden maakte ik vanaf de tweede ronde snelheid, kon zo aan mijn opmars beginnen en kreeg ik plots zicht op die tweede plaats. Voor mij was dat na die weken van hard labeur en herhaalde tegenslag één en al ontlading. Ja, geweend, dat deed ik tijdens de uitloopronde na de finish, maar dan van pure blijdschap!”
In Race 2 slaagde Calvin er slechts nipt in om een aanstormende Stefan Barewijk achter zich te houden, met de vierde plaats als inzet.
“Omdat we echt op de centen moeten letten besloten we de in kwalificatie gebruikte banden niét te vervangen. Halfweg deze race kon ik hierdoor niet langer voluit gaan en geraakte Barewijk vlakbij. Ik wil niet klagen. Ik sta derde in de tussenstand, op drie punten van Tomas De Backer, en gelijk tweede met Esmee Kosterman in de Junior. Wie had zoiets durven te voorspellen?”
Geld en budget, het is en blijft een rode draad doorheen het autosportleven van Calvin en, niet op zijn minst vader Mark de Groot. Omdat het verhaal in de Nederlandse karting ten einde liep – geen budget, geen doorstroming – en zij ondertussen in contact waren gekomen met Haas-importeur Jo Lambrecht, ging het met de Oeste Kart-baas over de C1 Racing Cup.
“Goedkoop, eenvoudig en toch een hoog niveau”, vat vader Mark de overstap naar de C1 samen. “Met vaak meer dan veertig gelijkaardige auto’s aan de start draaide Calvin daar vooraan mee. Samen met zijn teammaats won hij de 8 uursrace van Zandvoort en twee keer nam hij met de C1 deel aan de 24 Uren 2PK op Spa. Leuk. Totdat Calvin mij tijdens de terugrit van een C1-race op Croix-en-Ternois liet verstaan dat hij uitgekeken geraakte op de C1 en een nieuwe uitdaging zocht. Logischerwijze werd gedacht aan de Fiesta Cup. Sprintraces, één rijder, en hij kon meteen bij Bas Koeten Racing testrijden. Maar, ja, écht racen, dat kost geld! Op dat ogenblik is, eens te meer, Jo Lambrecht te hulp gekomen en rolde hij het plan uit om samen met Oeste Racing over te stappen naar de Ford Fiesta Sprint Cup en volgde er een akkoord met JDK Racing…”
Het is achter het stuur van deze #143 Oeste Racing Fiesta dat Calvin de Groot begin juni in het kader van de Spa Euro Race een vervolg wil breien aan zijn eerste ervaring in de Benelux Ford Fiesta Sprint Cup.
“Met de hulp van enkele trouwe vrienden-mecaniciens, die mij al sinds de C1 Racing Cup bijstaan, wil ik in elke sessie, elke race blijven evolueren en de Fiesta nog beter onder de knie krijgen. In de Fiesta Cup beschik je over weinig vermogen en zit je zodanig dicht bij elkaar dat de rijder het verschil maakt. Parameters die hierbij van enorm belang zijn, is het vinden van de juiste afstelling en dan hebben we het automatisch over bandenspanning, de temperatuur van de banden en, niet onbelangrijk, het ontleden van de data. Ook de manier van schakelen – de bak blijkt gevoelig – vraagt bij wijze van spreken fluwelen handschoentjes! Ja, ik heb ondertussen echt leren omgaan met de Fiesta en dat proces wil ik graag verderzetten!”
Met dank aan:
tekst: Koen Wijckmans
foto’s: Johan Vis en Edwin Nieuwenhuis