Mooi podium bij de laatste races van het seizoen 2x 6h in Croix en Ternois

Het is alweer het laatste race weekend van dit seizoen. Dit keer vertrekken we naar Frankrijk. Er staan 2 races van 6 uur op het programma en het weer zal op beide dagen compleet verschillen zijn. Het wordt een weekend waarin we een mooi podium behalen. Een prachtige afsluiten van het seizoen.

Normaal gaan we met de caravan, maar nu hebben we een camper tot onze beschikking. Pure luxe, helemaal geweldig. We rijden ’s ochtends om 11.00 uur weg. Het is een lange rit van 450 km waar we onderweg de nodige last van file hebben.  We komen uiteindelijk om 18.00 uur aan. Steven en Sophie zijn er al en hebben de tent al opgezet. We helpen met de laatste dingen klaarzetten om vervolgens op tijd naar bed te gaan.

Zaterdag:

Bij het begin van de dag gaat het een beetje chaotisch met de keuring van de auto’s. Uiteindelijk, als alle formaliteiten afgewerkt zijn, kunnen we ons klaarmaken voor de kwalificatie. De baan is nat maar er wordt de rest van de dag geen regen verwacht.

Mathias begint de kwalificatie maar voor hem is dit een vrije training. Hij is hier voor het eerst en heeft zo de gelegenheid om de baan te leren kennen. Dat geldt ook voor Fabrice. Deze kwalificatie ben ik de rijder die voor pole mag strijden. Een belangrijke kwalificatie omdat hij niet alleen geldt voor zaterdag maar ook voor de race van zondag. Wetend dat er op deze baan lastig in te halen is, ga ik dus voor de pole position.

Mijn eerste rondes voelen gelijk goed. Ik heb hier vorig jaar al een paar rondes op nat gereden en het goede gevoel van toen heb ik meteen weer terug. Na een paar rondes beginnen mijn banden warmer te worden, de baan iets droger en mijn tijd steeds sneller. Omdat de baan elke ronde beter wordt, betekent het dat de allerlaatste ronde zal tellen. De hele sessie blijf ik op plek 1 staan met elke ronde een verbetering. Ondanks dat andere zich ook verbeteren blijf ik ze meer als 1 seconde voor. POLE POLE POLE, de sessie wordt afgevlagd en ik hoor via de radio dat ik pole positie heb gepakt met maar liefst 1.1 seconde voorsprong op de nummer 2! SUPER!

Race 1:

Het plan voor de race is weer duidelijk. We gaan voor dezelfde volgorde als het hele jaar. Omdat Tristan deze race niet meerijdt start ik de race. Met de snelste tijd in de kwalificatie ga ik ervoor om dat ook te laten zien in mijn stint bij de start van de race. In mijn achterhoofd weet ik dat ik niet te veel moet pushen, op die manier kunnen we het einde van de race misschien halen met deze ene set banden. Ik rijd de eerste vijf rondes vol gas, na vijf rondes laat ik de tijden iets oplopen en doe ik iets rustiger aan. De banden en remmen moeten zes uur meegaan en dat wordt krap. Ik rijd mijn stint mooi uit en kom op de eerste plaats de pitbox in, klaar om Fabrice te laten rijden.

Fabrice rijdt een steady stint en we liggen goed in de wedstrijd. Mathias neemt het stuur over en gaat met grote stappen onderweg naar plek 1. Met nog 45 minuten te gaan rijdt Mathias op plek 1 maar slaat het noodlot toe. Naast de banden zijn de remblokken helemaal op. De auto remt nog amper en de rondetijden worden steeds slechter. Soms is endurance iets anders als gewoon racen zo hard als je kan, en dit is weer zo’n geval. De race uitrijden!

Mathias heeft genoeg voorsprong op p3 maar mag niet te veel gaan verliezen. We hopen dat de banden en remmen het nog volhouden maar we vrezen voor het ergste. Als de laatste ronde ingaat, lijkt het niet meer mis te kunnen gaan. Nog 1 ronde, 2 kilometer, maar wel met de nummer 3 die hard onderweg is om ons bij te halen. Gelukkig, we halen het!! P2. Mathias krijgt de auto over de finish en zorgt ervoor dat we het podium op mogen! Een geweldige prestatie!!

Zondag:

Zoals gezegd starten we, na het behalen van de pole position op zaterdag, nu dus ook vanaf de 1e plaats in onze klasse. Maar het is nu anders als zaterdag, het is erg nat en ze voorspellen alleen maar regen, regen en nog eens regen…..

Vandaag gaat Mathias van start, Fabrice als 2e en zal ik de race uitrijden naar de vlag. De start van de race gaat goed, Mathias komt goed weg en houd de kop vast. Na een paar rondjes moet hij iets uitwijken voor de nummer 2. Deze wil hem inhalen maar verliest de controle. Mathias neemt noodgedwongen een heel ruime bocht, gaat door het gras, maar houdt de auto heel goed onder controle en komt veilig weer op de baan. Vanwege de regen en de gladheid zeker een heel knappe redding. Hierna zijn de eerstvolgende ronden wat minder en vallen we iets terug. Als hij eenmaal weer in zijn ritme komt rijdt hij weer strakke rondetijden. Als Fabrice in de auto stapt rijden we op de 6e plaats.

Ook voor Fabrice geldt dat het lastige omstandigheden zijn. Het regent het ene moment wat harder als het andere maar de baan blijft nat. Het is belangrijk om geen fouten te maken en de auto op de baan te houden. Het lukt Fabrice om de auto in het goede spoor te houden, maar niet helemaal om de pace die vooraan gereden wordt, bij te houden. We zakken nog 2 plaatsen en liggen op een 8e plaats met 3 ronden achterstand op de nummer 1 als ik mag instappen voor de laatste stint.

Ondanks dat we ver achterliggen, ga ik er vol voor. De omstandigheden zijn lastig voor iedereen maar ik voel me als een vis in het water. Al snel zit ik in mijn ritme en kan ik snelle rondetijden rijden. De gemiddelde tijd die vooraan gereden wordt is 1 minuut 23 en het lukt mij om rondentijden te rijden van 1 minuut 21. De tijden die vanaf de top 5 gereden worden zijn 1 minuut 24 of langzamer. Door dit grote verschil in snelheid haal ik de ene auto na de andere in. Elke ronde kan ik meerdere auto’s inhalen en ontdoe ik ons van een ronde achterstand.

Door een beetje geluk met de safetycar schuift alles weer in elkaar. Ik sluit achteraan en als deze weer van de baan verdwijnt is het hele veld weer los. Al snel kan ik weer een ronde terugpakken door het hele veld nog een keer in te halen. Inmiddels lig ik weer in de race en kan ik posities winnen. Ik ga van 8 naar 7 naar 6 naar 5. Met nog 15 minuten te gaan heb ik zelfs nog kans om te vechten voor plek 4 en misschien nog wel 3.

Helaas schiet er iemand van de baan en ontstaat er een safetycar situatie. Als alles weer veilig is en de safetycar de baan verlaat, mogen we weer racen. Er zijn nog maar 3 ronden te rijden en lukt het niet meer om verder naar voren te komen. We finishen als 5e in dezelfde ronde als de nummer 2, 3 en 4. Het was een geweldige stint en dat geeft toch een heel goed gevoel.

Ik kijk terug op een heel geslaagd weekend, voor mijzelf maar ook voor het team! In de kwalificatie zet ik de pole tijd neer, in race 1 én in race 2 zet ik de snelste rondetijd neer. Een mooie afsluiting van een leerzaam en succesvol seizoen!

Ik wil iedereen die mij het hele jaar heeft geholpen, heel erg bedanken, ik heb er enorm van genoten!

Voor meer foto’s en film klik je hier

Credits voor de foto’s gaan naar Eny photography