De laatste race van het jaar! En wat voor een! Daar is het laatste weekend dan echt. Het belooft een leuk weekend te worden met een aantal gasten en sponsoren die langskomen. Niet alleen om te kijken naar de race, maar ook om een rondje mee te rijden over het iconische circuit op racesnelheid!
Wat een seizoen hebben we erop zitten zeg. Van enorme hoogtepunten zoals onze eerst winst en mijn baanrecord op de NLS tot een dieptepunt waar de auto volledig uitbrandde aan de voorkant. We kunnen zeggen dat mijn debuut seizoen op de NLS het nodige heeft meegebracht.
Net zoals altijd komen we op de donderdag aan. Lekker op het gemak alles even neerzetten en klaarmaken zodat we op tijd ons bed in kunnen duiken. De week voor de wedstrijd ben ik nog een beetje ziek en voel ik me niet helemaal fit. Gelukkig heb ik de mijn rust genomen en voel ik me weer goed genoeg is om te gaan knallen. Vrijdag de inschrijving pas vanaf 11 uur en kan ik dus nog wat extra rust pakken.
Vrijdag:
De vrijdag begint relaxed. Onze videograaf voor dit weekend Luuk Notten komt mooi op tijd aan zodat we de dag goed kunnen benutten met het maken van wat social media content. Als we de inschrijving hebben gehad en de hele papierwinkel weer voor elkaar is, komen rond het middaguur de eerste gasten van het weekend al aan. De officiële training begin pas om 15.00 en dat maakt dat we zo genoeg tijd hebben om alle gasten rond te leiden door de pitbox en langs de lounge.
Als het einde van de middag nadert ga ik me klaarmaken om de training te rijden. Ik kijk nog even naar mijn onboards en data zodat ik weer vers in mijn systeem heb zitten wat ik moet doen. Waar ik gewoonlijk direct in de BMW stap, ben ik nu eerst als rijder van Sorg ingezet om een incentive van Vodafone Duitsland te verzorgen. Ik mag dus voor mijn eigen trainingstijd rijden in een Porsche Cayman GT4 RS met gasten van Vodafone! Erg waardevolle rijtijd met het oog op de toekomst.
De incentive bestaat uit 2 dagen. Op de eerste dag krijgen ze een rondleiding bij Sorg en een lunch verzorgt in de lounge van Sorg. Aansluitend hieraan mogen de gasten met mij mee voor een taxi lap over het circuit. Na het middagprogramma gaan ze uiteten bij Lindner Hotel dat aan het circuit ligt. Een erg gaaf programma dus. Mijn rol hier is niet alleen het rondrijden van de gasten maar ook het bijwonen van het diner in de avond om de gasten de complete ervaring te geven en te kunnen napraten over de dag.
Dag 2 van de incentive bestaat uit een verzorgde racedag. Volledig verzorgd met eten en drinken, een tour door de pitlane en pitbox en natuurlijk het beleven van de spanning van de race!
Omdat dit het laatste raceweekend is, en inmiddels oktober, kiest de organisatie ervoor om de training een uur eerder te laten beginnen en door te laten gaan tot ze het te donker vinden worden. Hierdoor komt er uiteindelijk ruim een half uur extra rijtijd bij en dat vind ik natuurlijk geen probleem.
Na mijn rondes in de Porsche met de gasten van Vodafone, is het tijd dat ik overstap in de BMW voor nog wat nuttige trainingstijd. Maar ook om mijn gasten mee te nemen voor een rondje vol gas over het circuit. Als je nog niet eerder op dit circuit gereden hebt, dan weet je niet wat je overkomt. Zogezegd genieten mijn bijrijders enorm van hun rit over de Nordschleife! Samen met hen geniet ik ook enorm. Dit blijft geweldig om op deze manier mijn sport te delen! Overall gaat de training erg goed en mogen we tevreden en positief uitkijken naar de wedstrijd.






Na het afvlaggen van de training is het tijd om snel door te gaan naar de rijdersbriefing. HIer horen we de laatste updates en bijzonderheden van het weekend. Het is een beetje haasten omdat met het diner met de gasten van Vodafone alles een beetje dicht op elkaar zit. Een drukke maar leuke avond dus. Na het diner kletsen we nog even na in de lounge om vervolgens op tijd naar bed te gaan. Morgen weer fris en fit voor de race dag!
Zaterdag, racedag!
De laatste race dag van het NLS seizoen is aangebroken en het begint erg goed… Mijn engineer had zich verslapen. De kwalificatie is al bijna begonnen en de monteurs weten nog niet wat ze allemaal moeten doen. Logisch aangezien de engineer zorgt voor het aansturen en de juiste calls moet maken. Hierdoor missen we het juiste moment in de kwalificatie. We komen in verkeer te zitten aan het begin van de kwalificatie. Alles bij elkaar lukt het niet om de pole te pakken. Maar met een P3 en slechts 0,150 achter nummer 1, is het geen slechte uitgangspositie.
De race zal worden gestart door Marius. Piet-Jan rijdt de 2e stint en ik rij de 3e stint naar de finish. Marius heeft een goeie start, maar heeft wat moeite als het begint te regenen. Niet gek als je bedenkt dat slicks niet gemaakt zijn om de regen te rijden. We vallen terug naar p6. Als hij de auto overgeeft aan Piet-Jan met de boodschap aan het team dat regenbanden nodig zijn. Helaas denkt het team er anders over en lijkt het op de “onboard-beelden” niet zo erg.
Piet-Jan gaat de baan op en in sector 4 gaat het mis. Hij lijkt stil te zijn gevallen, maar eigenlijk is hij gewoon gespind. Zonder de vangrail te raken komt hij terug de pits in en krijgt dan uiteindelijk de regenbanden die nodig zijn. Zodra hij op de baan is, zit hij direct op gasgeven en pakt plek na plek terug. Hij kan na een spannende stint op P3 de pits in rijden voor hij de auto aan mij over geeft. In zijn stint is het gestopt met regenen en droogt de baan langzaam op.
Als ik de auto in stap is het een vochtige maar opdrogende baan. Wij moeten nog een “splash and dash” maken. Hierdoor heb ik de luxe om zelf te bepalen wanneer ik op slicks ga rijden. We verliezen hier dus geen tijd mee. Op de regenbanden ben ik per ronde variërend van 7 tot 15 seconde sneller dan de auto’s in onze klasse. Het gat naar de nummer 2 is hierdoor rap aan het slinken. De timing om op slicks te gaan maken we naar eigen zeggen perfect. Met nog 3 rondes te gaan is het tijd. Het GP-circuit is nog nat maar bij het oprijden van de Nordschleife wordt het al een stukje droger. De ideale lijn is zo klein dat elke fout bestraft zal worden. Hier en daar kiezen andere auto’s ook voor de slicks maar dat loopt niet overal goed af.
Al snel haal ik de auto die op p2 ligt in en is de achterstand op P1 ongeveer 1minuut 50. Wat ik overigens niet weet op dat moment. Het enige wat ik weet ik gasgeven en zo hard en verstandig gaan als mogelijk. Later hoor ik dat ik in de 1e volle ronde op slicks 10 seconde harder ging als de auto op P1. De 2e volle ronde heb ik het vertrouwen goed en haal ik er 35 seconde vanaf. In de laatste ronde naar de vlag zie ik de auto op P1 rijden. Ik heb ik 55 seconde harder gereden dan hem. Helaas kom ik 10 seconde te kort om hem in te halen. Wat een stint.
Er zat nog een klein “oeps” momentje in waardoor ik toch iets voorzichtig moest doen. Afschrijven van een auto is niet de bedoeling. Maar als ik binnenkom in parc ferme en onthaald wordt door mijn teamgenoten en sponsors. Iedereen is blij en enthousiast, “het was super spannend achter het scherm”. “Man wat reed je het gat hard dicht”. Geweldig om te horen natuurlijk.
De teambaas onthaalde mij met de woorden “Today you got your master!!”. Met zulke woorden kan ik niet anders als erg tevreden zijn. Al met al hebben we een topweekend en seizoen gehad en zijn er mooie stappen gemaakt. Met als resultaat 7 podiums. 4 pole positions. 9 top 5 kwalificaties. Een overwinning én als klap op de vuurpijl het baanrecord op de 24h lay-out in de VT-RWD klasse.
Ik ben iedereen die onderdeel is van dit avontuur enorm dankbaar. Met de support en steun, ook dit jaar weer, heb ik enorme stappen kunnen maken. De keuze om de NLS te gaan rijden blijkt een hele goeie te zijn!
Nu gaan we hard aan de bak om het seizoen 2026 voor elkaar te krijgen! Het zal hard werken worden en de nodige stappen moeten gemaakt worden, maar we gaan er vol voor! Samen met mijn sponsoren en partners!!




