Race 2 staat voor de deur. Een race waar maar weer eens blijkt hoe bijzonder racen op de Nordschleife is! Het wordt een race zonder echte voorbereiding, met een heel korte kwalificatie én uiteindelijk een plek op het podium. Na onze tweede plaats tijdens mijn debuut is ons team er weer klaar voor en erg gedreven om voor de winst te gaan.
Vrijdag – wachten en… wachten
In de ochtend duiken we eerst samen de data in. Het is altijd zoeken naar verbetering en waar beter dan in de data. Dan is het tijd voor actie. Of nou ja, dat denken we. In de ochtend rijdt mijn teamgenoot Piet-Jan de eerste vrije training. Het heeft een groot deel van de nacht geregend en de baan is nat. Piet-Jan wilde graag trainen op een natte baan. Hij kan dus aan de bak.
Om ook een beetje gevoel te krijgen, rijdt ik één rondje. Aan het einde van de dag blijkt dit nog een belangrijke ronde te zijn. De dag duurt lang en ondanks die ronde rijden, voelt het als meer wachten dan rijden. Maar mijn eigen trainingstijd komt eraan, later in de middag.
De middagtraining is van 15.00 tot 18.00 uur. We verdelen de rijtijd eerlijk: Marius bijt het spits af, ik rijd het middenstuk, en Piet-Jan sluit af. Maar het loopt anders. Al vroeg in de sessie verschijnt de rode vlag. Na wat oponthoud lijkt de sessie weer te beginnen… totdat opnieuw de rode vlag gezwaaid wordt. En deze keer is het definitief. Omdat er te veel crashes zijn en er te veel schade is aan de baan, wordt de training afgelast. Zonder ook maar één fatsoenlijke ronde gereden te hebben, zit de dag erop.
Zaterdag
De dag begint met de kwalificatie. Zoals afgesproken start ik de kwalificatie. Omdat het erg druk is op de baan is het belangrijk hier een goede positie op de baan te krijgen. Met 140 auto’s die allemaal ruimte zoeken, is dat geen makkelijke opgave. En jawel: in mijn eerste ronde crasht er al een Porsche en volgt er op die plek een code 60. Mijn eerste ronde is zo helaas ook geen hele beste ronde, maar gelukkig lukt het niemand om een snellere tijd te rijden, behalve – hoe kan het ook anders – onze grootste concurrenten van Adrenalin Motorsport in de BMW met nummer 500.
Na één ronde keer ik terug bij het team in de pitstraat en wachten we om opnieuw naar buiten te gaan voor een nieuwe kans om een snelle ronde neer te zetten. Helaas volgen meerdere crashes en is er geen mogelijkheid meer om terug de baan op te gaan. Geen ideale kwalificatie, maar het is wat het is. Positief is dat de tijd die ik heb neergezet, goed is voor P2. Voor de race dus eigenlijk een prima uitgangspositie.
De race:
Piet-Jan start de race. Hij heeft een mega start en komt als 1e door, ook slaat hij gelijk een gaatje naar P2. Het lukt hem jammer genoeg niet om p1 vast te houden, maar we zijn goed gestart. Ook nu gaat het helaas net zoals tijdens de training en kwalificatie. Er zijn diverse crashes en dus ook weer veel plaatsen met dubbel geel gezwaaide vlaggen of zelfs Code60. Een “normale” rondetijd rijden zit er dus niet in.
Op het moment dat ik de auto in ga, staan we op de 2e plek in de race en is het mijn taak om volgas te geven zodat we tijd kunnen goedmaken. En dat gas geven dat lukt, na even wat vertrouwen opgebouwd te hebben gaan de rondetijden ronde na ronde naar beneden en lukt het mij uiteindelijk om de snelste raceronde in onze klasse neer te zetten! Echt een goed gevoel, zeker omdat ik in mijn stint erg constant heb kunnen rijden én zonder fouten te maken.
Het was druk op het circuit met situaties die ik nog nooit heb meegemaakt, van het inhalen van een ambulance tot het links en rechts tegelijk ingehaald worden door 2 man over het gras. Het is niet normaal wat er allemaal gebeurd op de ring, maar daarom heet het ook “The green hell”.
Na mijn stint stapt Marius in voor het laatste deel van de race. Hij rijdt erg sterk. Als we nog 35 minuten te gaan hebben, rijdt hij op de 1e plaats. Mede vanwege een andere pitstop strategie van de auto met nummer 500 lukt het niet om deze plaats vast te houden. helaas worden we toch weer 2e. Ik zeg helaas omdat we natuurlijk voor de winst gaan, maar we zijn enorm tevreden.. Het gat met de nummer één is kleiner dan bij de vorige race. Met nog één week tot de volgende ronde gaan we alles geven om die 1e plek te veroveren!
Via deze link kun je meer foto’s bekijken, met dank aan 1VIER