NLS 9, P2 weer een podium!!

Het duurde niet lang of we mochten alweer racen voor de 9e ronde van de NLS. Na een succesvolle doubleheader zijn we weer klaar om te knallen en voor de hoogste trede te gaan! Als we aankomen op het circuit zien we al snel dat Hij, Max Verstappen er ook weer is. Dit keer staat hij naast ons in de pitbox. Dit valt mede op door de dranghekken die al klaar staan om de menigte op afstand te houden. Het beloofd een druk weekend te worden.

Vrijdag:

Het weekend begint op de vrijdag waar we in de ochtend starten met een coaching sessie van onze hoofd-engineer Nico. Zijn coaching focust zich niet per se op de racelijnen en rempunten maar juist de manier waarop. Hoe kan ik mijn remmen verbeteren, hoe zorg ik voor meer acceleratie zonder grip te verliezen, hoe gebruik ik het gewicht van de auto om mijn bochten beter te maken. Dit gaat zo diep dat het om honderdsten van een seconde per bocht gaat. Maar op dit grote circuit maken die honderdsten over een hele ronde secondes.

Met een aantal verbeterpunten ga ik de trainingssessie in met het doel om deze punten te verbeteren. Het vorige raceweekend zijn we hier al even mee bezig geweest, maar nu gaan we hier verder op door. De trainingssessie gaat erg goed. Ik kan de punten die we besproken hebben erg goed toepassen voor mijn gevoel. En gelukkig komen we er later in de avond achter dat het volgens de data ook nog echt zo is (data liegt nooit). Kijkend naar wat dit voor invloed heeft op mijn rondetijd, zijn we verbaasd. De vorige race was ik snel maar nu ben ik met passagier maar 1 seconde trager over de ronde. WOW!

Met dit in het achterhoofd ga ik tevreden naar bed om lekker te gaan slapen.

Zaterdag:

De dag begint weer vroeg met de kwalificatie. Net als de vorige weekenden is het weer mistig en is de baan nat. Piet-Jan start als eerste om een ronde neer te zetten voor onze auto. Het is altijd goed om meters te maken in de regen.  Goed voor de ervaring en je weet nooit wanneer dit in de race van pas komt. Met het weer kun je hier alles verwachten. Hierna droogt de baan erg snel en worden de tijden sneller en sneller. Het is dus een kwestie van wachten en het juiste moment timen om de baan op te gaan. Als ik de baan op ga met regenbanden is de twijfel er nog om op regenbanden te blijven. De baan is hier en daar nog wel wat nat, maar niet voldoende voor regenbanden.

Ook Max nieuwe slicks voor de laatste run in kwalificatie

We besluiten om de ronde niet af te maken en meteen weer de pits in te duiken en snel op slicks te gaan. Als ik de pits uit rij, krijg ik te horen dat we 1 en misschien 2 rondes te tijd hebben voor een snelle tijd. Helaas wordt dit 1 ronde omdat we net 40 seconde te laat zijn om een extra ronde te rijden. Helaas zijn mijn tegenstanders net iets beter in het timen hiervan en rijden dus 8 minuten na mijn ronde pas hun snelste ronde. Dat betekent dus dat de baan 8 minuten langer kon opdrogen en helaas blijkt dat ook in de einduitslag. Ik sta 3e, maar op maar 1 seconde van P1 af. Wetend dat zij op een drogere baan reden, had er zeker een pole ingezeten, maar helaas. Op naar de race!

Net na de kwalificatie krijgen we bezoek van Bedrijfsunits. Super om ook support langs de baan te krijgen. Nu zijn we natuurlijk extra gemotiveerd om een goed resultaat neer te zetten. Samen lopen we door de pitstraat, langs de pitbox van Max Verstappen en natuurlijk lopen we ook even over de grid. Aangekomen kun je precies zien waar Max staat, daar kun je dus echt niet bijkomen. Toch wel gaaf om op de grid al die dikke GT3 en andere cup-auto’s te bekijken. Als we dan uiteindelijk bij onze auto aankomen is het tijd om de grid te verlaten omdat de startprocedure in gang is gezet. Snel naar het dak waar we de start het beste kunnen zien.

De race begint goed met Piet-Jan die de start neemt. Piet-Jan start als 3e dus, maar na de 1e doorkomst ligt hij 1e!! Super. Na de 2e ronde ligt hij 2e. En aan het einde van een sterke eerste stint kan hij op p2 de pits in rijden waarna Marius instapt. Ook zijn stint gaat goed. Hij kan de 2e plaats behouden maar door omstandigheden komen we niet in aanmerking voor p1 op dat moment. Wel ligt p2 voor het grijpen. Ik mag als laatste de auto in en doe mijn uiterste best om zo snel mogelijk te gaan.

Met 4 nieuwe banden krijg ik groen ligt om tot het gaatje te gaan, want de race is pas over als je over de finish komt! In mijn stint zit de snelheid er goed in, met nieuwe banden ben ik wel tot 7 seconde per ronde sneller dan P1 en veruit de snelste in onze klasse! Maar helaas door een offset in pitstops komen we ruim 40 seconde achter p1 naar buiten. Na mijn “splash and dash” (benzine tanken, en door) Het lukt niet meer om dit gat dicht te rijden.

Uiteindelijk finishen we de race op een sterke 2e plaats en mogen we als team tevreden zijn. Toch voelt het niet helemaal goed genoeg omdat ik toch heel graag op de hoogste trede van het podium sta. Maar met opgeheven hoofd gaan we op naar de laatste van het jaar waar we weer een poging gaan doen om P1 te pakken. Op naar NLS10!

Meer foto’s van dit weekend vindt je hier!

Met dank aan 1VIER voor de foto’s