Spannende races op het circuit van Zandvoort

Het beloofd een mooi weekend te worden. De weermannen en vrouwen voorspellen goed weer en wij mogen racen! In tegenstelling tot de meeste races hoeven we nu niet ver te rijden. Zandvoort, om de hoek, een thuiswedstrijd. Het “weekend” speelt zich deze keer af op vrijdag en zaterdag. Elke dag racen we een wedstrijd van 5 uur.

Op donderdag aan het einde van de dag komen we aan op het circuit om de tent op te zetten. Even op ons gemak zodat we ons, vrijdag in alle vroegte , kunnen bezig houden met racen.

Vrijdag:

De vrijdag begint vroeg. Omdat het een druk weekend is met diverse andere klassen is er geen tijd voor een training. De eerste sessie is dus meteen de kwalificatie. De sessie duurt 2 uur, dus rustig aan beginnen en even de baan verkennen en in het ritme komen. We staan aan de start van het weekend klaar met 3 auto’s. Helaas slaat de pech toe bij auto 265. Aan het begin van de training vliegt deze hard van de baan. Dusdanig dat het er op lijkt dat het einde weekend is.

Voor ons gaat het gelukkig beter. Ik neem als 2e het stuur en zat er al snel lekker in. Als snel heb ik het gevoel dat ik kan pushen en ik verbeter mijn tijden telkens. Toch hoef ik niet tot het uiterste te gaan want dat is voor Tristan. Als Tristan instapt en zich schrap gaat zetten voor een snelle tijd, komt er een “code rood”. Een heftig ongeluk legt de Kwalificatie stil. Als deze weer wordt hervat is er niet voldoende tijd om een echt snelle ronde neer te zetten. Mijn snelste tijd, blijkt voor ons de beste en we zullen de race op een 5e plaats starten. De andere auto, de 271, heeft het met een 22e plaats een degelijke start van het weekend. Ook zij hebben last gehad met de gele en rode vlaggen. Op naar de race!

Voor auto 265 wordt besloten dat na de race gewerkt zal worden. Er is nog maar 1 uur voordat de race start. Alle aandacht om te proberen deze weer race klaar te hebben voor race 2.

Race 1:

Afgesproken wordt dat Tristan de start van de race voor zijn rekening neemt. Hij is hier erg goed in en zo zullen we de beste uitgangspositie hebben voor de rest van de race. Tristan heeft een heel goede start en de eerste ronden wordt er stuivertje gewisseld door de nummers 1 t/m 5. Toch lukt het niet helemaal om aansluiting te houden en blijven we een beetje hangen op p5.

Na de wissel hebben we wat pech met een aantal “code 60 “ en gele vlag situaties. Hierdoor zakken we wat terug.  In een van deze situaties met een safetycar pakken we een strategische pitstop waarbij Fabrice stopt, uitstapt, de deur dichtgooit, weer opent en inspringt en weer de baan op schiet. Hiermee zakken we nog verder af, maar omdat hij onder de safetycar gedaan is, kan dat nog wel eens meevallen. Met nog 1 uur en 50 minuten op de klok rijden we op de 12 plaats.

Mijn stint begint goed. Ik zit vanaf het begin goed in m’n vel. De “pits uit” neem ik harder als ik ooit gedaan heb. In mijn 1ste ronde knal ik gelijk volle bak de baan over. Na 30 minuten racen kom ik erachter dat mijn drinkfles het niet doet. Ik voel mij hierdoor al een stap dichter bij de formule 1. “Calvin you will not have the drink”😂🤣.

De auto voelt goed en ik kan de hele tijd snelle tijden rijden.  Langzaam maar zeker kruipen we naar voren in het veld. Met nog een 50 minuten te gaan lig ik op een 3e plaats. De strijd is spannend en de top ligt dicht bij elkaar. Helaas lukt het mij niet op de 3e plaats vast te houden en wordt ik ingehaald. Maar net als in eerdere situaties blijkt maar weer: if you want to finish first, you first have to finish.

Met nog 30 minuten te gaan, gaat het voor ons met de nummer 2 tot dan toe, mis. Er komt een hoop rook onder de auto vandaan en zij vallen uit. Ze liggen wij weer op de 3e plaats. Het gat naar de auto voor mij is te groot om nog goed te maken. Het gat naar de auto achter mij is groot genoeg. Dus koppie erbij houden en de auto thuis brengen. P3. Ik heb een goede, sterke stint gereden en als team hebben we een prachtig resultaat behaald, PODIUM! De andere auto, 271, heeft het ook goed gedaan. Zij eindigen op P14.

Na het podium worden auto 276 en 271 nagekeken en krijgen nieuwe banden en remblokken voor de race van zaterdag. Daarna is het tijd om aandacht te geven aan auto 265. Tussen de bedrijven door zijn er al de nodige onderdelen afgehaald om ruimte te maken voor herstelwerkzaamheden. Tot laat in de avond word gewerkt. Zaterdag ochtend worden de werkzaamheden voortgezet en het lukt uiteindelijk om de auto klaar te hebben voor race 2. Een topprestatie van het hele team!

Zaterdag, race 2:

Voor de start van de race hebben we plaats 12 toebedeeld gekregen. Auto 271 start als 21e en de 265 zal vanuit de pitstraat starten. Ook nu neemt Tristan voor ons weer de start voor zijn rekening. Hij start als een raket en racet in 3 ronden van p12 naar p3. Geweldig. Gedurende de race zal deze in zijn greep worden gehouden door gele vlagsituaties, “full-course yellow” situaties en tactische spelletjes. Hierdoor blijft de kop van het veld dicht bij elkaar.

Als het mijn beurt is, liggen we 6e. Ook nu vlieg ik weer de baan op, gemotiveerd om maximaal te scoren. We liggen dichterbij de kop dan race 1, dus wie weet kunnen we weer een podium scoren. Het is lastig om te gaan met de vele gele vlag situaties. Gelukkig lukt het toch om aan te sluiten bij de voorkant van het veld. Met nog een uur te gaan is er nog alles om voor te vechten. Safetycar! 2 auto’s op elkaar en deze moeten worden weggetakeld, dat gaat wel even duren.  De enige pech is dat de safetycar op een verkeerde plek de baan op komt rijden. Ze vangen nummer 3 in de race op. Hierdoor kunnen de nummers 1 en 2 helaas, voor de safetycar blijven. Zij winnen zij zo 1 gratis ronde voorsprong.

Als de safetycar de baan verlaat, gaat het laatste half uur in. Op dat moment lig ik 5e, 4e en zelfs de laatste 15 minuten 3e. Dit is een stevig gevecht en ik wil er alles aan doen om deze plek te houden. Het is stuivertje wisselen en tot op de grens in sommige bochten. Een harde strijd, maar fair! Tot op de streep gaan we gelijk op, helaas kom ik 0,0041 seconde te kort en worden we 4e. Ondanks dat ik daar ziek van ben, heb ik wel genoten van de intense strijd.

Na de wedstrijd heb ik echt even nodig om bij te komen en de teleurstelling een plek te geven. Dan besef ik dat we een prachtig weekend racen hebben gehad waarbij we over all-in het kampioenschap 2e staan. Er komen nog 4 races!

Voor auto 265 valt helaas uit met een defect aan de motor en auto 271 krijgt problemen met een wiellager. Een snelle reparatie zorgt dat ze de race wel kunnen finishen, maar helaas achteraan. Zoals elke race hebben we weer veel geleerd. Op naar Magny-Cours, Frankrijk.

Voor meer foto’s klik je op deze link