Een moeizaam weekend op het circuit van Genk

Ik mag weer! Race 3 van het kampioenschap bij de BMC en deze keer in Genk. De race zou eigenlijk op het circuit van Spa Francorchamps plaats vinden. Omdat de corona toestanden nog niet voorbij zijn, is de race dus verplaats.

Het is woensdag als we vertrekken naar Genk. In tegenstelling tot voorgaande keren zit het met het verkeer behoorlijk tegen. Waar we normaal 3,5 uur onderweg zijn, hebben we nu 5,5 uur nodig om op het circuit te komen. Het half acht als we beginnen met het opzetten van de voortent. De laatste haringen gaan pas in het donker de grond in. Hoe dan ook, we staan weer!

De voorspellingen voor het weekend zijn wisselvallig. We beginnen donderdag met een stalende dag als ik de eerste rondjes over de baan race. Focus voor vandaag is ritme opdoen. Lekker rijden! De start verloopt niet heel soepel. vanwege een aantal technische probleempjes staan we een aantal sessies stil voor we daadwerkelijk echt kunnen rijden. Omdat er geen tijdschema is waar ik rekening mee moet houden kan Ik uiteindelijk nog veel rijden en veel testen. De dag is verder over het algemeen een prima dag. Rest nog dat we de kart klaar moeten maken voor de volgende dag.

Vrijdag:

Voor vandaag, vrijdag, staat er regen op het programma. Normaal helemaal goed, maar omdat er voor zaterdag en zondag droog weer is voorspeld is het voor nu zonde van de tijd. De dag begint gelukkig droog waardoor we toch een aantal sessies kunnen rijden. Rond 14.00 uur barst de hemel even op en komt het met bakken naar beneden. In eerste instantie besluiten we om niet te gaan rijden, maar het kriebelt toch. Als de regen iets minder is ga ik toch nog even de baan op en aan het eind van de dag, als de baan droog wordt kan ik de wedstrijdmotor inrijden in de laatste sessie. Ook vandaag weer, ondanks de regen, een prima dag achter de rug.

Zaterdag:

Zaterdag is anders. Het is de officiële training dag en een moeizame dag. De dag is verdeeld in 6 sessies waarvan de laatste 4 met dezelfde banden moet rijden. Er is altijd een keuze om met gebruikte banden of nieuwe banden te starten aan die sessie. Deze keer kiezen we i.v.m. het budget voor gebruikte banden. Achteraf een slechte keuze. Het afstellen van de kart gaat redelijk. Aan het einde van de dag zit er een halve seconde tussen mij en het middenveld, dus op zich niet erg omdat ik met gebruikte banden rij en de rest op nieuw. Toch knaagt de keuze voor banden maar ik hoop dat dit mij morgen niet in de weg zit. Nu rest alleen de technische keuring nog en het schoonmaken van de kart. Op naar morgen, Racedag!!

Zondag:

De dag begint met de vrije training. Deze verloopt prima en ik zit er dichterbij dan gisteren. Een goed teken dus…. Helaas gaat het bij de kwalificatie niet goed. Op nieuwe banden blijkt de afstelling toch niet optimaal. Voor mijn gevoel rij ik een redelijke ronde, maar de tijd is gewoon niet snel genoeg. Ik sta laatste en heb naar het middenveld nog steeds een gat van 0,5 seconde. Jammer, maar helaas. In de race is alles nog te winnen.

Race 1:

Vol goede moed sta ik aan de start van de eerste race. Bij de eerste poging is het een valse start omdat voor mij mensen te vroeg uit de corridor rijden. De bij de 2e poging gaan we goed van start. Ik ben wat voorzichtig. Bij de eerste bocht zie ik een gat ontstaan. Ik duik hierin, maar helaas kom ik met mijn voorwiel achter de kerb te hangen en ik spin. Ik rij nu dus niet alleen achteraan, maar ook nog eens met een flink gat. Zo snel als het gaat ben ik weer op pad en geef ik alles wat ik heb. Het gat is ongeveer 10 seconde maar dit word met de ronde kleiner. Inhalen lukt niet meer, maar ik kom er nog wel dichtbij.

Ondanks dat ik als laatste finish wordt ik niet als laatste geklasseerd. Door diverse straffen eindig ik uiteindelijk op de 13e plaats. Daarbij heb ik in deze race mijn snelste tijd van het weekend gereden. Ik baal van de fout in de 1e bocht, maar ben toch een beetje tevreden met de hele constante race. Op naar race 2!

Race 2, de pre-finale:

De start gaat goed en ik kan direct een paar plaatsen pakken. Er vinden stevige gevechten plaats maar het lukt mij om een gat te trekken en naar voren aan te vallen. Zeker tot halverwege de race kan ik goed meekomen en heb ik zicht op plaats 10. Vanaf ronde 7 lukt het mij helaas niet meer om snelheid vast te houden en verlies ik plaatsen. De laatste 2 ronden rij ik als laatste maar strijd ik nog met 5 andere, het ligt dicht bij elkaar. In de voorlaatste bocht ontstaat er een duw en trekpartij voor mij en kan ik 5(!!) karts voorbij steken. Helaas komt er een overmoedige kart die mij probeert uit te remmen voorbij die ik moet ontwijken. Door de slechte exit lukt het niet om op het laatste rechte stuk deze 5 achter mij te houden vlak voor de streep verlies ik nog 2 plakken.

Een spannend einde waarbij ik toch over de hele race een plaats ben opgeschoven P12.

Race 3, de finale:

De start is goed, ik kom als 10e door de 1e bocht, maar ook nu gaat het mis. Bij het oprijden van de Europalaan ben ik wederom betrokken bij een crash. Alsof het zo moet zijn kan ik ook nu weer de onderkant van een andere kart zien, terwijl deze over mijn kart heenrijd. Op dat moment giert de adrenaline door mij heen. Zo snel mogelijk weer de weg op en gas! Het gat naar mijn voorganger is niet groot en ik zet de achtervolging in. De eerste paar ronden lukt dit nog prima, ik kan nog behoorlijke ronden rijden, maar dan ineens klopt er iets niet. Ik verlies erg veel tijd, ik heb een lekke voorband! Ik Baal als een stekker.

Omdat de gevechten in het veld op het scherpst worden uitgevochten besluit ik te blijven rijden. Mocht er voorin nog iets gebeuren of iemand uitvallen, dan wordt ik niet laatste. En zo gebeurd het met een andere karter. Bij een aanrijding verliest hij een deel van zijn uitlaat en moet hij de strijd staken. Ik rij de wedstrijd uit en achteraf blijkt ook nog dat mijn achteras krom is.

Een schrale troost, ik ben niet laatste geworden. Maar helaas een ongelukkig weekend om gauw te vergeten!

Voor meer foto’s van dit weekend klik je op deze link!