Winst in de C1 Eurocup Portimão Portugal, wat een avontuur!

Als we de bus hebben opgehaald bij InQar Autoverhuur Adrie jonk begint de reis. we beginnen op dinsdag aan de eerste 3 uur, richting België om vervolgens een reis te maken van meer dan 2500 kilometer richting het mooie Portugal.  Dit betekend dat we woensdag en donderdag lange dagen maken in de bus. Donderdag avond komen we om 20.00 uur op het circuit aan. Hier zetten we de auto’s met aanhanger alvast neer. Om 20.30 uur komen we uiteindelijk aan in het hotel. Inchecken en dan aan tafel, even lekker een hapje eten en dan naar bed.

Vrijdag ochtend hebben we een vrije ochtend, tijd om nog even te relaxen. We gaan even langs het strand. Dat is prachtig. Met een duik in de zee kom ik erachter dat het water net zo koud aanvoelt als de Noordzee.  Na een korte wandeling over het strand gaan we terug naar het hotel. Hier duiken we nog even in het zwembad. Na een broodje vertrekken we rond 12.30 uur richting het circuit. We voeren nog even een check uit op de remmen van de 265. Daarna kunnen we ons inschrijven voor toegang tot het circuit. Als de QR van de coronacheck en de racelicenties gecontroleerd zijn ontvangen we ons toegangsbandje voor het circuit.

Als we alle spullen hebben uitgepakt in de pit box ga ik samen met Arno naar de naastgelegen kartbaan. Er word gezegd dat dit een geweldige baan is. Als je dan zo dichtbij bent, moet je natuurlijk even proberen. Qua tijd is het allemaal een beetje krap, maar met toestemming van het team geen probleem. Samen met een groep Duitsers rijden we de sessie en inderdaad, het was een heel gave baan. Veel hoogteverschil en strakke bochten, een robbetje knokken, duwen en trekken met Arno, blij dat we dit even hebben meegepakt.

Weer terug op het circuit staan beide auto’s klaar voor de vrije training. Deze training is hard nodig omdat voor ieder van ons de baan onbekend is. Natuurlijk heb ik de baan op de simulator gereden. Ik weet alle bochten uit mijn hoofd, toch is het in het echt net even anders. Het is dus zaak om rustig de baan te verkennen. Ronde na ronde proberen te versnellen en de grens op te zoeken. De baan is mega mooi en heeft een lekkere flow. Ik krijg de smaak al snel te pakken. Na de vrije training nemen we de tijd om de auto’s volledig na te kijken. Klaar voor morgen, zaterdag, racedag!

Tijdens de technische keuring komen er nog een paar kleine zaken aan het licht die verholpen dienen te worden. Er moest dus nog e.e.a. gebeuren. Als we klaar zijn is het tijd om een lekker hapje te eten en vervolgens het bed in te duiken. Zaterdagstart de kwalificatie om 8 uur, we moeten dus om 7 uur aanwezig zijn. Het zal met een graad of 36 erg warm worden en duurt de dag lang, zeker tot 12 uur middernacht. Het beloofd een lange en zware dag te worden.

Zaterdag racedag:

Fris en opgewekt staan we in de pit box, klaar voor de kwalificatie. Eerst nog even een broodje voor het ontbijt en dan vol gas aan de bak. We hebben de tactiek weer besproken. Tristan zal uiteindelijk voor de snelste tijd gaan in het laatste deel van de sessie. En met succes, we pakken overtuigend  de pole tijd! Het gat naar de nummer 2 is dusdanig dat we de verwachting voor de wedstrijd ook op winst hebben gezet. Lets GO!!

Race; deel 1

De race start en onze auto’s vertrekken van P1 en P2. Direct bij de start blijkt dat we aan de bak moeten. De competitie is sterk en de strijd is aan! Tristan start en rijd in de eerste ronden een gat naar de nummer 2. Eigenlijk zoals we hebben verwacht naar aanleiding van de goede kwalificatie. Tijdens de race moeten er 7 pitstops gemaakt worden. Dit is omdat er in deze cup in Portugal soms 6 rijders per team/auto deelnemen. Om iedereen dan een eerlijke kans te geven is het aantal pitstops nodig. 5 pitstops van 2 minuten en 2 pitstops van 6 minuten.

Met onze 3 rijders maken we een logische verdeling. Gedurende de race blijkt hier als snel een strategisch spel mogelijk waar wij anders dachten mee om te gaan. Al snel vallen we terug in het veld en lijkt de winst een helse klus. Halverwege passen we de strategie van de pitstops aan en langzaam maar zeker klimmen we in de lijst. We rijden snelle tijden en de auto voelt zeker goed. Dan krijgen we van de andere auto slecht nieuws. De motor heeft het begeven. Het ging mis bij het schakelen, einde race, BALEN!

Gelukkig gaat het met onze auto goed. We liggen weer goed in de race. Er is nog een kans om ons terug te vechten naar de leiding. Helaas hebben wij óók pech. We krijgen een lekke band, de auto dweilt over de weg. Het lukt Arno knap om de auto snel en heel bij de pit box te krijgen. We wisselen het achterwiel en hij kan weer op pad. Jammer omdat we net waren gestopt, dus tijdsverlies. Maar gelukkig kunnen we snel door. Als we na 6 uur voor een korte onderbreking van 20 minuten worden afgevlagd, komen we als 4e over de streep. We hebben heel even tijd om de auto na te kijken en dan moet de auto alweer naar de startopstelling voor deel 2.

Deel 2

Vastberaden om deel 2 van de race anders aan te pakken, mogen we als 4e van start. Weer een rollende start achter de safetycar. Ook nu start Tristan de race en ook nu gaat hij weer geweldig van start. Hij rijd de ene na de andere snelste ronde en trekt al snel een gat. Na een half uur liggen we ruim 20 seconde voor. Ook deze race krijgen we af en toe te maken met een safetycar situatie. Zoals we in deel 1 hebben geleerd, pakken we de pitstops nu anders aan. Zo blijven we voor in het veld rijden. Toch is het ook nu niet vanzelfsprekend dat we een grote voorsprong pakken. Ondanks dat we snellere rondetijden kunnen rijden.

Vlak voordat mijn 1e stint van dit deel begint is er een behoorlijk ongeluk op het rechte stuk. Een van de deelnemers schiet vol gas de vangrail in en maakt een grote smakker, SAFETYCAR! We nemen een snelle beslissing, maken een pitstop en dit lijkt het ons in eerste instantie goed uit te pakken. Helaas wordt de safetycar een code rood. De wedstrijd wordt stilgelegd om de schade te herstellen. Gelukkig is de rijder oké en kan de wedstrijd na ongeveer 30 minuten weer verder. Jammer genoeg blijkt dat de volgorde van het moment van de code rood voor ons erg ongunstig is.

We zijn teruggevallen naar de 17e plaats in de race en moeten als 20e herstarten. Ik heb dus een behoorlijke uitdaging. Op de eerste plaats omdat er 19 auto’s vlak voor mij rijden. Maar ook omdat de schemer eraan komt en ik nog niet eerder in het donder heb geracet.

De herstart gaat geweldig en ik kan direct in de eerste bocht 4 auto’s buitenom inhalen. In de eerste paar rondes schiet ik door het veld en kan ik telkens auto’s inhalen. Omdat de auto’s aan de voorkant van het veld geen directe strijd hebben, rijden die naar een behoorlijke voorsprong toe. Het is donker geworden en na een korte periode van aanpassen, blijkt dat ik me hier erg lekker bij voel. Ik kan snelle rondetijden blijven rijden. Aan het einde van mijn stint, heb ik alle 19 auto’s die bij de herstart voor mij stonden ingehaald. Een geweldig gevoel. We liggen nu 9e in de wedstrijd.

Zowel Tristan als Arno doen een heel goeie job in hun stint. Beide rijden heel snelle rondetijden waar het voor Arno ook de eerste keer in het donker is. Top! Als ik voor de laatste stint mag instappen liggen we 8ste in de wedstrijd. tijdens dit laatste uur heb ik met 3 safetycar situaties te maken. Telkens rijden we weer vlak bij elkaar en moeten we steeds een soort rollende herstart doen. Volle focus omdat je zo dicht bij elkaar na een lange, warme en vermoeiende dag makkelijk een foutje maakt.

Met nog een half uur te gaan liggen we 2e in de race, rijden we weer achter een safetycar en rijd de nummer 1 maar een paar seconde voor mij. Helaas liggen er een aantal achterblijvers tussen en zal ik die dus eerst moeten inhalen voordat ik voor de 1e plek kan vechten. Als de safetycar voor de laatste keer de baan verlaat ga ik er goed voor zitten. In de eerste vliegende ronde haal ik de 2 achterblijvers in en heb ik zicht op de overwinning. Er is een gat van ongeveer 5 seconde en na 2 rondjes kan ik een poging wagen en aanvallen. Op een plek waar hij het niet verwacht, schiet ik buitenom en yes!! Lig ik P1. Nu volle focus en wegrijden, koppie erbij en zorgen dat je geen fouten maakt.

Ondanks dat het een lange dag is, het is inmiddels half 1, voel ik me top. De auto voelt nog steeds super en ik rij steeds makkelijker in een heerlijke flow, ik ben “on fire”. Zo lekker dat ik met nog vier ronden te gaan, telkens mijn eigen snelste tijd verbeter. Uiteindelijk rij is ik in mijn één na laatste ronde de snelste ronde van de wedstrijd, super. En dan de laatste ronde, niet de snelste, maar wel magisch. Het is super om na 12 uur de auto als winnaar onder de finish vlag door te rijden. We hebben het geflikt, we hebben gewonnen!! Topteam!

Ook het binnenrijden in de pitstraat voelt geweldig. Het hele team komt samen en feliciteert elkaar, we hebben het geflikt, het is een team effort. Het is een spannende race geweest, het ging niet vanzelf. We hebben er hard voor moeten werken maar uiteindelijk is alles goed samengekomen. Ik ben trots en mega blij met het resultaat. Na een prachtig dubbel podium, is het inmiddels 1 uur geweest en gaan we terug naar het hotel. Nog even de champagne eraf douchen en dan snel slapen. Er wacht ons weer een lange reis terug.

De 2500 kilometer rijden schieten voorbij want er is onderweg veel te bespreken. Als we dinsdag aan het einde van de dag de bus weer inleveren bij InQar Autoverhuur Adrie Jonk ploffen we thuis voldaan op de bank. Wat een avontuur. Wat een verhaal. Wat zullen we hier nog lang over napraten en wat zullen we hier nog lang mooie herinneringen over ophalen.

De afgelopen jaren heb ik van veel mensen support gehad en heb ik steeds weer mooie hoogtepunten beleefd. De hoogtepunten worden steeds mooier in ik voel me dan ook echt bevoorrecht. Bij deze nogmaals mijn dank aan iedereen die mij heeft geholpen om dit te bereiken, GAAF, GEWELDIG, FANTASTISCH!!

Meer foto’s van deze week vind je via deze link