Kartcircuit Pottendijk toneel voor 4e ronde van het NK

Calvin Emmen 12Omdat het nog vakantie was en we dus geen rekening hoefde te houden met school vertrokken we al op donderdag naar Emmen. Vroeg haalde we bij Adri Jonk in Purmerend weer een bus op, laadde we de spullen in in Obdam om vervolgens thuis de caravan aan te pikken. Na een behoorlijke rit van ruim 2 ½ uur kwamen we rond 17.00 uur aan in Emmen. De parkeerplaats was nog zo goed als leeg, dus we hadden de plek voor het uitzoeken. Het was erg warm, snel even de tent opzetten om na het eten Ruud te helpen met het opzetten van de tent van RK Karting. Na het afvegen van de nodige liters zweet was het tijd om nog even lekker te ontspannen voor een lange dag trainen op vrijdag. Snel de (warme) caravan in en de Playstation aansluiten. Kay had zijn eigen controller en game mee, dus ff lekker gamen.

Calvin Emmen 5De dag begon fantastisch, blauwe hemel en meteen lekker warm. Omdat het zo warm was, was de afspraak om niet te lang achter elkaar te rijden en om ook extra veel water te drinken. Twee weken eerder hadden we als een dag getraind en we hadden dus een basisafstelling om te beginnen. Al snel bleek dat de baan er heel anders bijlag en dat deze afstelling de prullenbak in kon. Met een paar korte sessies en was aanpassingen zaten we snel op de goede afstelling en werden snelle tijden op de klok gezet. Van sessies van 10 tot 15 minuten kon ik blijven Calvin Emmen 8rijden tot sessies van 30 tot 45 minuten. Veel rondjes gereden en een goed ritme op de baan gevonden. Met nog wat verbetering te vinden was de vrijdag af, maar was er voor zaterdag nog voldoende tijd deze op te pakken. De vrijdag werd het steeds drukken en steeds meer mensen kwamen aan voor het weekend. Na het trainen was het dan ook heel leuk om te fietsen, dollen en spelen met Kay, Frederique, Kim, Jayro, Lisanne, Herman, Mitchel, Jenson, Wessel en Siep …..

Zaterdag:

Ook de zaterdag begon weer prachtig, stralende hemel en warm. Om iedereen voldoende Calvin Emmen 6trainingstijd te geven werd het uur verdeeld en waren de 1e 20 minuten voor de Rookies en de Cadetten. De rest van het uur was voor de Rk1 en B&S. Vandaag was het doel om raceafstanden te rijden en zo te zien hoe de kart en de banden zich houden. Steeds 15, max 20 minuten en dan weer overleg, hoe is de tijd, hoe voelt de kart, moeten we nog iets veranderen. Ten opzichte van de vrijdag zaten we al snel op de zelfde tijd en wisten we zelfs uiteindelijk nog een ½ seconde te vinden. Ik was zo tevreden met de afstelling dat we onder de middag een sessie hebben overgeslagen en de laatste twee sessie van de dag niet meer de baan op zijn gegaan. Het gevoel was goed, nu ontspannen en tot rust komen voor zondag. Helaas werd onze nachtrust bruut verstoord door een plotseling opkomende storm. Rollende buizen door de paddock en een stuiterende voortent. Samen met Ruud en Trui snel de voortent afgebroken en geholpen bij het extra zekeren van de tent van RK Karting. Gelukkig was het nog droog, maar toen we weer een beetje ons slaap aan het vallen waren barstte de bui los met als resultaat dat de volgende morgen weinig ruimte was om droog te staan ;-0

Zondag:

Calvin Emmen 2Na een lekker ontbijtje was het tijd om de kart nog even na te lopen, zaterdag hadden we alles al nagelopen, maar voor de zekerheid alles nog even nalopen kan geen kwaad. Huppend en springend door de plassen even kijken hoe de andere de nacht hebben overleefd. Water en nog eens water was het gesprek van de dag. Ondanks de regen was het wel al direct warm en ondanks de regen was de baan ook al bijna droog. De vrije training kon dus gewoon gestart worden op slicks. Voor de rest van de dag was het weer een beetje onzeker, er werd wel regen voorspelt, maar hoe laat was op verschillende media anders. Afwachten dus….

Vrije training en kwalificatie:

Met hier en daar een plas op de baan was het verder helemaal droog, omdat de regen de grip van de baan had beïnvloed was het even afwachten hoe het zou gaan. Met een kleine aanpassing aan de afstelling bleek dat e.e.a. best wel meeviel. Voor iedereen gold dat het een beetje aftasten was, maar toch werden er al snelle tijden neergezet. Met een tijd rond de 13e plaats en het gevoel dat het best sneller kon hebben we de afstelling na de training weer terug gezet naar die van zaterdag. Op naar de kwalificatie.

WP_20160828_10_40_20_ProIn de aanloop naar de kwalificatie was het erg onduidelijk of het uiteindelijk droog zou blijven. Diverse buienvoorspelers geven diverse signalen. Voor de zekerheid dus maar de regenbanden en het nodige gereedschap meenemen. Aangekomen in Parc Ferme werd al snel duidelijk dat het zou gaan regenen en uiteindelijk 5 minuten voordat we de baan op mochten barstte de bui los. Grote dikke druppels vielen neer en iedereen begon in allerijl te sleutelen aan de karts, snel paste we de afstelling aan, aan de regen en monteerde we de regenbanden. Nog even het regenpak aan en snel de baan op. Met als laatste aanwijzing rustig op te bouwen, mocht ik rijden in omstandigheden waar ik van hou. Op het laatste moment veranderlijk en nat, heel nat. Halverwege de kwalificatie reed ik op de 4e plaats, 5r plaats en dan weer 10e plaats. Met het einde in zicht kwam ik steeds beter in mijn ritme en in de laatste ronde pakte ik de Pole!! Ik had de snelste tijd gereden, GEWELDIG…….. helaas voor maar even. Bij de keuring bleek dat mijn voorvelgen de verkeerde maat hadden en werd ik gediskwalificeerd. In eerste instantie met de schrik in het lijf onduidelijk of het voor de hele dag was of alleen de kwalificatie. Overleg met de wedstrijdleiding maakte duidelijk dat ik wel gewoon mocht starten, maar dan van achteraf. Wel moest ik mijn voorvelgen inleveren bij de wedstrijdleiding. Omdat er nog een aantal waren die hetzelfde probleem hadden, was mijn startplaats p25, zwaar balen, maar helaas niet anders. Nadat we bijgekomen waren van de teleurstelling was ik vastberaden te vechten en te knallen……. Op naar race 1, ik heb er evengoed zin in!

Race 1:

calvin Emmen 1Zoals de training plotseling kletsnat was, zo was de baan nu weer droog, met de zelfde afstelling als we op zaterdag hadden getraind, ik had de teleurstelling van de DQ weggeslikt en voelde ik me goed en had dus veel vertrouwen in een goede race. Vooraf had ik voor mezelf al duidelijk waar de beste kans voor inhalen was. Ik startte op p25, dus bijna achteraan en was gebrand me naar voren te vechten. De start was fantastisch, na de eerste bocht had ik al 6 plekken gewonnen en reed ik p19. Er was een klein gaatje naar voren dus het duurde even voordat ik weer aansluiting had. Omdat verder iedereen dicht bij elkaar reed en ik duidelijk sneller was, kon ik elke ronde op het rechte stuk iemand inhalen om uiteindelijk in de laatste ronde p10 te pakken. Wat een race, heerlijk gevochten en mooie inhaalacties gemaakt. Stiekem had ik niet verwacht, maar wel gehoopt dat ik zover zou komen. Heel tevreden en op naar race 2!

Race 2:

IMG-20160828-WA0006Met het goede gevoel van de eerste wedstrijd had ik erg veel zin in de 2e wedstrijd. Op de vraag of ik nog iets wilde veranderen aan de kart kon ik met een gerust hart zeggen, alleen een beetje brandstof erbij 😉 Bij de start kwam ik direct goed weg en na de eerste bochten had ik al alweer 1 plaats gewonnen en na de eerste volle ronde lag ik al op p8. In de 2e ronde kon ik aan het einde van het rechte stuk opschuiven naar p7 met een mooie actie op Jordy en zo schoot het lekker op. Er was inmiddels we een gaatje naar p6, maar met het hoofd naar voren werd het gat steeds kleiner. Halverwege de wedstrijd kon ik Lester inhalen en dat gaf een echte boost! Ook nu weer een gat naar p5 Frederique, maar je weet het niet, vol gas en gaan…  met nog drie rondjes te gaan hadden Jordy, achter mij, en ik de aansluiting gevonden. De verschillen waren klein, dus inhalen moeilijk. 2 rondes voor het einde, aan het einde van het rechte stuk raakte Kay en Bart elkaar en zo ontstond er een gat, voor ik het in de gaten had dook Jordy in het gat en ik kon hem volgen. Na de bocht lag ik p4, vanaf p10 een mooie plek. Nog twee ronden volhouden…… gelukt p4 een mooi resultaat als je bedenkt dat race1 startte op p25! Naast deze mooie opmars had ik ook weer mijn persoonlijk beste tijd gereden. Op naar race 3..!

Race 3:

243A2994-DF59-49E1-AC82-0C15BB79CE1CEr stond nog steeds een mooi zonnetje aan de hemel en dus hoefde er niks veranderd aan de kart. Met p4 als uitgangspositie ging ik met een lekker gevoel de wedstrijd in. Helaas was dit een minder spannende race. Bij de start kon ik mijn plek behouden en in de eerste drie rondes kon ik nog een aanval wagen bij Jordy voor p3, op start/finish lag ik heel even 3, maar helaas lukte dit niet deze te behouden en kon ik alleen volgen. Ik probeerde wel de druk er volop te houden in de hoop dat ik Jordy in een foutje kon drukker. Achter mij was een gat ontstaan waardoor ik p4 stevig in handen had. Eindresultaat p4, een prachtig resultaat!!

Overall betekende dit dat ik P6 geworden was, net naast het podium. Een heel mooi resultaat waar ik erg trots op ben. Ik heb gevochten en gestreden en gegeven wat ik waard was. Het was weer een heel gezellig en goed kartweekend. Ruud bedankt voor je hulp het hele weekend met RK Karting! Natuurlijk wil ik ook mijn sponsors weer heel erg bedanken, met jullie steun kan ik dit doen en dat maakt me heel blij!

NOSRacing, ITStudioHoorn, Vitasys, InQar Adrie Jonk Autoverhuur, Inspeed Racing en mijn overige sponsors die graag anoniem willen blijven.

Via deze link kun je de wedstrijden terugkijken, veel kijkplezier!

De volgende race is 18 september in Eindhoven bij Outdoor Karting De Landsard.

de-landsard-luchtfoto