Met een geweldig gevoel en slaapgebrek stapte we heeeel vroeg in de auto. Woensdag en donderdag waren geweldige dagen en nu heb ik erg veel zin in een weekend knallen in mijn kart. De voorspellingen waren wisselend en stiekem hoopte ik op een partij regen. Eenmaal aangekomen was het prachtig weer, ook goed. Snel de caravan een plek geven en dan de baan op. Zoveel mogelijk tijd besteden op de baan om er goed in te komen. Het was immers een jaar geleden dat ik hier had gereden. Het eerste wat opviel is het gebrek aan een koppeling, raar maar toch even omschakelen 😉
De dag verloopt goed en ik heb de baan snel onder de knie. Wel is het verschil met Mariembourg heel duidelijk, Kerpen is heel erg hobbelig en ik eindig de dag met flinke beurse heupen. De tijden waren goed, de afstelling mag nog iets beter en welk tandwiel was ook nog niet helemaal zeker. Met nog 1 sessie te gaan barst de regen los, maar omdat de voorspelling voor zondag 100% droog is, ga ik de baan niet meer op. Genoeg zaken dus om zaterdag verder mee te werken.
Zaterdag;
Zoals gebruikelijk een dag waar e.e.a. geregeld dient te worden. inschrijven, technische keuring en het ophalen van de wedstrijdbanden. Ook het ophalen van mijn nieuwe neus. Voor deze wedstrijd heb ik de nieuwe aerodynamische neus van OTK tot mijn beschikking. Ik ben heel erg benieuwd wat het verschil zal zijn. Al snel blijkt dat de neus zijn werk doet. De topsnelheid is 4km per uur hoger, gaaf! Voor de beurse heupen heb ik een andere bodyprotector in gebruik, deze helpt enorm en zorgt dat ik zonder pijnlijke drukpunten de bochten kan aanvallen. Sessie voor sessie passen we diverse zaken aan op zoek naar de ideale afstelling. Het gevoel is goed en de dag verloopt verder erg relaxed. Ook nu tijdens de laatste sessie begint het weer te regenen en ook nu besluit ik niet meer te rijden. 3x scheepsrecht zou betekenen dat de kans bestaat dat het zondag op dezelfde tijd ook zou kunnen gaan regenen. Spannend!….. maar ik ga er toch vanuit dat het droog blijft. Voor nu betekent het dus dat de kart klaar gemaakt kan worden voor de wedstrijddag. Alles schoonmaken en nalopen/controleren. Even lijkt het erop dat er een probleem is met de uitlijning, maar uiteindelijk is alles goed voor elkaar. Ik heb vandaag redelijke tijden laten zien, grote verrassing blijft natuurlijk of deze afstelling ook met nieuwe banden goed zal werken.
Zondag:
De warming up verloopt prima, het gevoel is goed en ik zet een 14e tijd neer. Tevreden omdat de banden waar ik op rijd in deze sessie echt op zijn. Op naar de kwalificatie!
De kwalificatie draait uit op een teleurstelling. Vooraf bespreken we welke ronde de banden ideaal zijn en ik werk dus naar die ronde toe. Zorgen dat de banden top zijn en dan knallen. Helaas wordt ik 2 ronden achter elkaar geblokt in mijn snelle rondes en hierdoor lukt het mij dus niet mijn ultieme ronde op de klok te zetten. Dit betekent dat ik net als bij de warming up een 14e tijd heb gereden. Toch een heleboel positieve aanknopingspunten; het gat naar nummer 1 is kleiner als voorgaande wedstrijden en het gat naar de rijders voor mij is klein, heel klein. Plek 12, 13 en 14 scheiden elkaar in 0,015. In de wetenschap dat ik sneller kan, heb ik veel zin in de wedstrijd.
Race 1:
Het begon al in de formatie ronde waar tijdens het formatie rijden Roderick Pikker mij al volledig op de curbstone drong en mij zelfs eraf wilde rijden maar ik bleef rijden waar ik kon en op dat moment reed hij vol op mij in. Daarbij verpeste hij zijn eigen race mee want ik kon gelukkig nog door.
De start: mijn start was niet perfect ik verlies ruimte op mijn voorganger, aan het eind van het rechte stuk duikt iedereen direct naar binnen waarbij ze allemaal vroeg in de remmen gaan.
Ik kon niet invoegen dus ga ik er vol voor, ik rem op de ideale lijn aan waarbij ik zo 4 karts passeer. Vanaf dat moment is het voor een hele ronde treintje rijden want in rondje 2 maakt Victor een fout en gaat met het oprijden van het grote rechte stuk door het gras.
P9! Met clementine voor mij ga ik er goed voor zitten na 3rondjes op haar bumper kan ik haar aan het eind van het rechte stuk inhalen. Het gaat niet zonder slag of stoot want we hebben even contact bij het uitkomen van de bocht. Nu is er door alle gevechten achterin een groot gat ontstaan naar voren, het enige waar ik mij nu nog op focus is ervoor zorgen dat alle andere rijders achter mij blijven. Het lukt mij de hele race. In de laatste ronden zet Roy Curfs hem er half naast maar door iets later te remmen kan ik hem achter mij houden.
Nu is het de kart alleen nog naar huis rijden want doordat Roy een slechte exit heeft, krijg ik ruimte en ontstaan er achter mij nog een gevecht waardoor ik niet meer aangevallen word.
P8 over de finish!!
Race 2:
Het oprijden gaat deze race goed, maar helaas gaat mijn start daarin tegen heel slecht ik verlies direct 3/4 plekken. Nu wil ik het risico niet lopen door in bocht 1 buitenom te gaan. De eerste paar rondjes is het eigenlijk zo goed als treintje rijden, na een paar ronden lukt het om met het groepje Scott voorbij te gaan. na deze inhaalactie is er een flink gat ontstaan naar voren en blijven Victor en ik bij elkaar. Voor ons is niks en achter ons is ook niks. Na bijna 15 ronden lang te flink te vechten rijden we de laatste ronde in….
Victor rijd voorop en ik zit letterlijk tegen zijn achterbumper aan zo close zijn we aan het racen. Het rechte stuk is voorbij dus er was nog 1 inhaal mogelijkheid waar het nog niet eerder is voorgekomen in het weekend dat er ingehaald word. Ik lijn mijn actie op ik rem zo laat mogelijk! Ik zet hem er volledig tussen, alles gebeurt in een fractie van een seconden, Victor verwacht mij niet en in een schrik reactie schuift hij het gras in. Ik heb de plek te pakken en rijd door over de finish. Victor is het niet eens met de manier van inhalen van mij, de wedstrijd leiding zegt er niks van en ik krijg geen straf, dus de actie is Fair.
En ik heb een mooie P10 te pakken. Overall van beide races heb ik een 9e plaats te pakken!!
Nadat ik woensdag en donderdag topdagen heb beleefd op het circuit in Zandvoort, heb ik die lijn door kunnen zetten en een mooie sprong gemaakt in het veld. De snelheid zit er goed in en Ik heb de hele dag volop gestreden. Voorgaande races zat ik achterin het veld en nu zit ik er midden in. Een topweekend!
De volgende wedstrijd laat even op zich wachten, het weekend van 15-18 augustus strijden we in het Brabantse Berghem, bij Oss. Lekker dichtbij! Dit is weer een weekend waar we samen met het Nederlands Kampioenschap rijden. Gegarandeerd volle velden en vette actie! Zie ik jullie daar?!
voor de route klik je op onderstaande link