Race 2 van het Nederlands en Belgisch kampioenschap, een race tegen de warmte!

Het beloofd een warm weekend te worden. De verwachtingen geven aan dat temperaturen van 25 tot 28 graden mogelijk is. Een echte uitdaging. We zijn woensdag aangekomen in Eindhoven en hebben onze plek gevonden bij een camping dichtbij te kartbaan. Nog even een moment ontspannen om dan op donderdag te beginnen met de eerste training.

Bij aankomst is het terrein van de kartbaan al volgebouwd met tenten van de grote teams. Het duurt dus even voordat we een plek hebben gevonden waar we met het team kunnen staan. Als we de plek hebben gevonden/toebedeeld hebben gekregen is het zover en kunnen we beginnen. De eerste sessies gaan goed en de snelheid is oké. Met de wetenschap van de tijd waar ik me op moeten richten voor de wedstrijd is het nog wel zaak om te verbeteren.

In de middag raak ik aan de praat met twee andere karters die met hun schakelkarts vlak bij ons staan. Na een praatje vraag ik brutaal of ik in hun kart zou mogen rijden en dat mocht. Nog niet eerder in een schakel gereden, maar eens moet de eerste keer zijn. Het starten en wegrijden gaat heel anders als bij mijn automaat. Onwennig kom ik na een duw schokkend in beweging. Het begin is lastig maar na een paar ronden krijg ik het gevoel te pakken. Na de eerste sessie voel ik mijn lijf aan alle kanten. Wat een vermogen en wat een krachten komen hier bij kijken, Poah! Wat gaaf, wat een ervaring!

Op vrijdag komen er steeds meer karts op de baan. Steeds meer rubber en het blijkt steeds lastiger om de snelheid erin te houden. De warmte is enorm en de banden lijken net vloeibaar rubber. We proberen van alles met de afstelling, wisselen de achteras in hardheid en wisselen weer terug. Zoeken, zoeken, zoeken. Gelukkig heeft iedereen dit probleem! Aan het einde van de dag blijkt dat we er best goed bij staan.

Terug in mijn eigen kart en gas erop! Op naar de juiste afstelling en dus snelheid. Later in de middag loopt de temperatuur steeds meer op en is het lastiger om de juiste afstelling te vinden. De verbeteringen  die we maken zijn niet groot, maar het is wel vooruit. Ik zie dat andere langzamer gaan dan dat ze eerder deden, we gaan dus de goede kant op.     

De discussie die overblijft, is nog steeds welke velg is nu de juiste. Welke werkt het beste met de temperatuur en hoe helpt dit in het constant houden van de banden. De dag zit erop, de kart wordt nagelopen en schoongemaakt. Op naar zaterdag.

Zaterdag:

De dag is verdeeld in 4 sessies trainen en de kwalificatie. Vanwege de grote van het deelnemersveld (39 man) in mijn klasse zijn de diverse sessies verdeeld in 2 groepen. De even en oneven groep. Ik start in de even groep. Omdat het vanwege de warmte echt een uitdaging is om de banden goed te houden, zorgt Dré (mijn monteur) dat we toch een ander soort velgen in kunnen zetten. Ik merk direct dat dit helpt. In plaats van een paar ronden kan ik de hele sessie constante rondetijden rijden. Super. De laatste twee sessies rijden we met nieuwe banden om de kwalificatie zo goed mogelijk voor te bereiden. Uiteindelijk maken we nog wat kleine wijzigingen en dan is het zover.

De kwalificatie gaat goed. Voor mijn gevoel rij ik in de 1ste snelle ronde, voor mij, de perfecte ronde en kom ik naar binnen. Normaal rij ik 5 of 6 ronden voor de kwalificatie en nu na de 2e ronde al tevreden. Ik zit er dichter bij dan eerdere kartweekenden. De velgen maken echt het verschil. Ik ben 16e in mijn klasse en over de hele groep 29e. de eerste 34 rijders zitten binnen 1 seconde, de competitie is heel erg sterk.

Zondag:

Voor de wedstrijd worden er net als voorgaande races series gereden en de beste 30 gaan rechtstreeks door naar de finale. Vanuit de herkansingsfinale kunnen de laatste 6 aanspraak maken op een plaats in de finale. Afgelopen races heb ik in zo’n groot veld niet eerder de finale gehaald. Omdat ik er dichter bij zit qua tijd in de kwalificatie en ik in de races altijd sterk voor de dag kom, is het doel het halen van de finale. Daar ga ik voor!

De dag begint met de warming up. Ik ben ingedeeld in groep B en dus hebben we een uitdaging tussen de warming-up en de eerste sessie. We hebben 55 minuten om de kart na de warming-up klaar te maken en binnen die tijd moeten we ook nog de wedstrijdbanden om de velg verwisselen. Krappe tijd en dus een beetje stress. Normaal zou dit niet aan de orde zijn, val alle velgen hebben we 2 sets. Maar omdat we, i.v.m. de hoge kosten van deze velgen, maar 1 set hebben, is het even niet anders. Omdat er goed wordt samengewerkt lukt het om op tijd klaar te zijn voor de eerste sessie. De spanning is hoog, gas erop!

Race 1:

Ik start race 1 als 24e. Als we na 1 valse start van start gaan kom is het lastig en duwen en trekken in de eerste bochten en verlies ik een aantal plekken. In de eerste ronde wordt ik behoorlijk gebeukt maar gelukkig kan ik door. Al in de 2e ronde heb ik 3 plaatse gewonnen. Het gebeurd een hoop en in de 7e ronde heb ik nog een aanrijding met een kart die voor mij spint. Ik kan deze niet ontwijken en ik klap erop en vlieg erover. Gelukkig kan ik door en verder vechten voor mijn positie. Helaas loop ik door de klap een klikbumper op en dit zal mij aan het einde van de race tijd kosten. Ik kan er niets aan doen, zo zijn de regels. De hele race zit ik er goed bij en houd ik aansluiting met de mensen voor mij. Er ontstaat een spannende en hevige strijd om plek 17. Als we over de finish komen is deze plek, na een aantal keer stuivertje wisselen en een prachtige inhaalactie in de laatste ronde, voor mij. Gezien wat er onderweg gebeurd is, een prima prestatie. Vanwege de klikbumper verlies is door de tijdstraf nog wel 1 plek en ben ik definitief als 18e geëindigd. Op naar race 2.

Race 2:

Ik start als 20e in deze race en als ik de finale wil bereiken zal ik hier een goede race moeten rijden. Bij de start heb ik deze keer een beetje pech en verlies ik een plaats en lig ik 21e. Het is duwen en trekken en omdat het erg close is, is het lastig om je plek te vinden. Toch lukt het mij om snel plaatsen te winnen. De kart gaat super en met een aantal slimme inhaalacties ( 3 man buitenom in bocht 2 en 1 in bocht 3) lig ik na 3 ronden 16e.

Er is een felle strijd gaande op alle plekken op de baan en niet iedereen komt hier ongeschonden uit. Met een aantal goede reflexen ontwijk ik een aantal lastige situaties en kan ik profiteren van de fouten van anderen. Als we bij de 10 ronde aangekomen zijn, lig ik op de 9e plaats en dat is super. Er ontstaat wat ruime voor en achter mij en omdat het een lastige baan is om in te halen, kan ik de race uitrijden op de 9e plaats. Deze race heb ik geen klikbumper opgelopen, maar omdat dit bij andere wel het geval is, wordt ik uiteindelijk als 7e geklasseerd, fantastisch!!

De Finale:

Super om rechtstreeks in de finale te staan. We hebben een mooie progressie gemaakt en de kart telkens weer goed gekregen. Ik mag starten als 20e en ik voel me erg goed.

De start is weer erg rommelig, links en rechts vliegen karts van de baan doordat ze met elkaar botsen. Door goede positie te kiezen, lukt het mij om uit het gedrang te blijven. Hierdoor schiet ik lekker op. Na de 2e ronde kom ik door als 14e. Er wordt keihard gevochten voor elke centimeter asfalt.

Doordat een aantal toppers problemen hebben gehad in de eerste ronde, wordt ik nu door hen van achteren aangevallen en verlies ik 2 plekken. Bij een van die acties wordt ik door een iets te enthousiaste Sem van Til van achter overreden. Het resultaat is dat mijn radiateur kapot is, carburateur en luchtfilter bijna is losgeschoten van de motor. Einde race helaas!

Enorm balen omdat de klassering van de finale, de klassering van het evenement zou zijn. Ik lag echt op een heel goede plek. Zover heb ik niet eerder in de competitie gezet! Dus ondanks het uitvallen ga ik toch met een tevreden gevoel naar huis. We hebben stappen gemaakt, op naar de volgende race!

Klik hier voor meer foto’s