Zandvoort, race 6 van de PTC Racing cup, overall een topdag!

Zandvoort is mijn favoriete baan en de baan waar ik me altijd heel goed voel. Het weer belooft ook goed te worden, dus ik heb er helemaal zin in. De training begint goed. Ik heb een lekker gevoel en ik rijd de ene na de andere auto zoek. Het is nog vochtig dus het zijn de eerst paar minuten erg spannend. Driftend de bochten door omdat het nog erg glad is. Maar ik heb het tempo lekker te pakken. De livetiming heeft een probleem en niet iedereen zijn tijd komt op de computer. Dus voor wat het waard is, Ik eindig de training op een 2e plaats.

Kwalificatie:

2e training, of toch kwalificatie of is het dan toch training? Wij weten het ook niet.

Vanwege de problemen met de tijdwaarneming is er afgesproken dat de kwalificatie is omgezet naar een training. De startposities worden opgezet volgens de stand van het kampioenschap, ik zou dus als 8e moeten starten. Balen, maar het is niet anders.

We beginnen de kwalificatie dus niet als kwalificatie maar als training. Dus de baan op, lekkere rondetijden rijden, maar niet per se tot op de limiet omdat het toch geen verschil maakt voor de startpositie. Als de training loopt, blijkt het probleem met de tijdwaarneming opgelost en is het ineens toch een kwalificatie. Omdat ik geen communicatie heb deze keer, krijg ik die informatie dus niet mee. Er wordt wel druk aan gebarentaal gedaan vanaf de pit muur, maar die begrijp ik niet helemaal. Gelukkig sta ik, zonder dat ik er voor mijn gevoel alles uit heb gehaald, toch op een 2e plaats. Niet geheel tevreden maar wel blij met de 1ste startrij! De auto voelt heel erg goed en dus ben ik helemaal klaar voor race 1!

Race 1:

Vlak voor het begin van de 1e race gaat het spetteren. Het is nu kiezen wat we met de bandenspanning willen doen. Wil je aan het begin snel zijn of wil je aan het einde het voordeel hebben. Wij kozen ervoor om op een lage bandenspanning weg te gaan zodat we aan het einde in het voordeel zijn.

Na een geweldige start kom ik voor bocht 1 aan de leiding maar door onze keuze met de bandenspanning heb ik weinig grip. Ik glijd wijd en de auto op pole probeert mij terug in te halen. We gaan samen bocht 2 in maar omdat ik iets meer risico neem blijf ik aan de leiding. Ik ben erg voorzichtig wetend dat ik weinig grip zal hebben en al snel haalt nummer 2 mij in en lig ik op de 2e plaats. Ik moet direct mijn plaats verdedigen om 2e te blijven en dat lukt mij.

Begin ronde 2 ga ik het scheivlak in en krijg ik een beuk van achter en de auto breekt uit. Iets wat je niet wil, zeker niet bij het ingaan van het Scheivlak! Het scheelt niet veel of ik schiet van de baan. Het lukt mij toch om de auto op te vangen en vol gas door te knallen. De auto die mij raakte ging zo hard het Scheivlak in, dat hij de baan af ging en mij helaas tegenkwam op zijn pad. Gelukkig kon ik verder.

Na ronde 2 beginnen nummer 1 en ik snel weg te lopen. We blijven een moordende pace rijden en rijden tot het eind weg met bijna 15 seconde voorsprong over de finish. Wat een top race. Het was nog erg spannend om de 1ste plaats. Als ik wil kan ik een poging doen om aan te vallen, maar omdat de verschillen tussen ons zo klein zijn, wilde ik het risico niet nemen. P2 overall en P1 bij de Rookies, Yess!

Race 2:

Deze race starten we met de top 10 omgedraaid, een “reversed grid”. Omdat ik als 2e ben geëindigd in race 1, start ik dus als 9e. Het zal een hele klus worden. Na een slechte start sluit ik aan in het treintje. Het is erg knus in het middenveld en er worden aardig wat duwtjes uitgedeeld. Maar meer als een klein duwtje is het niet en is er dus niks aan de hand.

Het wordt een saaie wedstrijd waarin we weinig racen. Omdat er hier en daar auto’s van de baan schieten, zijn er veel “code 60 situaties” waarin we niet mogen racen. Ik heb een beetje pech met het moment van sommige momenten met de code 60 en kan hierdoor gedurende de race slechts op een 7e plaats komen. P7 overall betekend een P3 bij de Rookies. Met 4 kansen op een podium, 3x een podium pakken maakt dat ik overall een topdag heb gehad.

Meer ook omdat ik heel veel support heb gehad vandaag. Er waren veel gasten aanwezig op het circuit. Sponsors, vrienden en familie. Het gaf mij echt een speciaal gevoel. Bedankt! aan iedereen die is komen kijken, maar ook iedereen die mij support!

Om meer foto’s te bekijken kun je op deze link klikken

Als Afsluiter voor de PTC Racing Cup wil ik graag een speciaal woord van dan uitspreken aan Steven Baert. Steven heeft dit seizoen veel van zijn vrije uren opgeofferd om mij te ondersteunen bij deze Nederlandse sprintwedstrijden. Dit alles deed hij met een grote glimlach en veel enthousiasme.

Steven, heel erg bedankt voor jou hulp.

.