2x op het podium bij de PTC Racing cup!!

Het huidige race seizoen zit er bijna op en we zijn druk met voorbereiden voor het nieuwe jaar. Volgend jaar wil ik mij volledig op de autosport richten. We zijn ons aan het oriënteren wat de beste keuze is. Om die reden heb ik afgelopen zaterdag mijn debuut gemaakt bij de PTC Racing cup. De PTC Racing cup is een echte cup waarbij gelijkwaardigheid voorop staat. Een klasse waar Peugeot, Toyota en Citroën vertegenwoordigd zijn met de 107, de Aygo en de C1.

De zaterdag begint vroeg, om 7.15 uur zijn we op het circuit en het regent. Ik hoopte op een droge baan, maar dat zit er niet in. Het beloofd goed nat te worden. Omdat ik voor het eerst bij de ACNN mee rij, moet ik even de weg zoeken m.b.t. het inschrijven en het keuren. De auto is goedgekeurd en ik ben ingeschreven, nu kunnen we ons in de pit box installeren. Een spannend moment om straks de baan op te gaan. Ik heb geen flauw idee waar ik zal staan in dit veld.

Vrije training:

De eerste vrije training is al vroeg en start om 9 uur. De baan is nat en ik begin rustig aan de eerste meters. Ik heb gelijk een goed gevoel en kan mijn rondjes lekker maken. Op een natte baan rijden is altijd lastig, voor je het weet maak je een foutje. Gelukkig heb ik de auto goed onder controle. Tijdens de sessie is er 2 keer een code 60 omdat er iemand naast de baan staat. Iedereen heeft het lastig. Het lijkt mij om goede tijden te rijden. Lang sta ik op de eerste plaats, maar aan het einde van de sessie blijkt dat ik de 3e tijd heb gereden. Het ging lekker, ik ben tevreden.

Tijd training:

Op het moment dat we de baan op rijden begint het weer hard te regenen. De omstandigheden zijn lastig. Ondanks dat ik voorzichtig wil rijden, wil ik er ook het maximale uithalen. Als ik de baan op rij, rij ik ongeveer als 10e. Degene voor mij rijden ook voorzichtig maar in mijn beleving TE. Ik besluit ze in te halen om zo sneller een vrije baan te krijgen. Achter mij gaat het niet helemaal goed en er glijd iemand van de baan. Eerst krijgen we een code 60, maar al snel wordt dit een rode vlag.

We moeten allemaal verzamelen in de pitstraat en wachten tot de baan weer vrij is. Als de sessie word hervat en we de baan weer op mogen, zijn er nog 15 minuten over. Ik ga er goed voor zitten en ronde na ronde verbeter ik mijn tijd. Voor de snelste ronde is het een beetje stuivertje wisselen, maar in mijn één na laatste ronde rij is een top rondje en pak ik Pole position met een voorsprong van 0,9 seconde. Op naar race 1 met een stilstaande start. Ik heb daar nog geen ervaring mee, dus dat wordt spannend.

Race 1:

Ik mag vanaf Pole starten. De lichten gaat uit, en daar gaan we. Ik kom niet goed weg. Gelukkig zie ik dat nummer 92 Jasper ook niet echt lekker weg komt. Ik verdedig direct naar de binnen om nummer 92 te blokken. Bij het uitkomen van de Tarzanbocht hou ik mijn 1e plaats vast.

Ik begin met veel vertrouwen en rijd zo hard als ik kan en ik trek aan gat naar de nummer 2. De baan is kletsnat dus het is ook goed opletten dat ik geen fout te maken want ik sta er anders zo naast. Japser Stiksma, die op dat moment P2 rijdt komt steeds dichterbij en er ontketend een gevecht. Het gaat hard tegen hard maar we raken elkaar geen enkele keer.

Ronden lang lukt het mij om hem achter mij te houden. Ik moet hiervoor flink verdedigen. Op een gegeven moment lukt het mij niet meer om hem achter mij te houden. Hij is gewoon te snel. Jasper pakt p1 en ik niks anders doen als aanhaken en zorgen dat het gat niet te groot word. De rest van de race is volgen, geen fouten maken en op de baan blijven. De nummer 3 komt wel iets dichterbij, maar niet genoeg om mij zorgen te maken. Als de vlag valt ben ik 2e, dik tevreden, goed gestreden en meer zat er voor nu niet in. Nu eerst naar het podium en dan op naar race 2!

Race 2:

Voor de start van race 2 word een “reversed grid” gehanteerd voor de 1e 10. Omdat Ik als 2e ben geëindigd in race 1 moet ik nu dus als 9e starten. Door teveel wielspin in de 1ste start ben ik nu een stuk voorzichtiger met het wegrijden. De lichten gaan aan, dan uit en GAS! Ik kom goed weg en kan in de Tarzanbocht via de buitenkant van p9 naar p6 doorschuiven. In de Gerlachbocht zet ik een actie in. In de Hugenholtz maak ik een gedurfde actie kan ik weer buitenom een positie winnen, p5.

Ik ben erop gedreven om zo snel mogelijk naar voren te rijden en daarbij mijn endurance ervaring te gebruiken. Op weg naar de Slotemakerbocht sluit ik aan en in het Scheivlak kan ik binnendoor p4 pakken. Met alle vertrouwen die ik had opgebouwd wacht ik geen bocht en neem ik gelijk p3 over.  Ik heb p1 en p2 in het zicht. Met een heel goede exit bij de Hans Ernst bocht wil ik inhalen. Helaas komt er op dat moment een Code 60 en mag ik dat niet. Ik had anders zeker p2 gepakt. Nog even geduld dus.

Na de code 60 heb ik een prima herstart en pak ik in de 1ste bocht die we tegenkomen P2. Mijn exit was niet slecht en ik kon gelijk p1 overnemen in de Hans Ernst bochten ( vroeger Audi S). Ik probeer zo snel mogelijk weg te rijden maar er komt opnieuw een Code 60. De race vervolgt en ik voel dat ik de pace niet heb. Het is weer Jasper die snel is en op mijn hielen zit. Het lukt deze keer niet om hem lang achter mij te houden. Ik zak eerst terug naar p2. Als snel schuift Ferron Mulder aan en ontstaat er een gevecht waar ik wel 20 minuten mee bezig ben geweest. Tot op de laatste ronde.

Af en aan wisselen we onze plekken af. In de laatste ronde lig ik 3e. Bij het karten heb geleerd dat je, als de kans zich voordoet in de laatste ronde, je het altijd moet doen. Ik ga ervoor, de laatste ronde pak ik bij het opkomen van het rechte stuk de slipstream. Ferron verdedigt de binnenkant en  duik via de buitenkant in Tarzanbocht met behulp van de exit curb p2 over.

Het is zo close bij onze gevechten dat bij het inhalen mijn rechterbuitenspiegel wordt ingeklapt door die van hem. We zitten weer bumper op bumper. Ik maak een fout in de Hugenholtzbocht en ga van de baan. Gelukkig volgde Ferron mij en maakte hij dezelfde fout. We gaan zij aan zij het scheivlak in. Ik zit aan de buitenkant en heb door natte omstandigheden het voordeel. De buitenlijn heeft meer grip en ik hou vol gas en blijf hem zo voor.  Ik zet alles op alles en het lukt mij om deze positie vast te houden tot de vlag. Weer p2, en nu nog harder voor moeten vechten, heel erg tevreden!! Weer naar het podium, yess!

Wat een race dag! Twee hele spannende races waar het duidelijk is dat er heel hard, maar fair gestreden wordt in de PTC Racing cup. Ik kijk er nu al naar uit om hier volgend jaar een heel seizoen aan de start te staan. Ik kan aan de bak!!

klik hier voor meer foto’s