De 1e ronde van de Ford Fiesta Sprint Cup op Circuit Zandvoort

Donderdag:

We zijn al vroeg op het circuit van Zandvoort. Dit keer voor de openingswedstrijd van de Ford Fiesta Sprint Cup. De Fiesta Cup kwam vorig jaar pas laat op ons pad en het is daarom meer dan bijzonder dat we hier kunnen zijn. Er is voor het begin van het seizoen een extra testdag en die kan ik goed gebruiken. We starten bij MV motorsport. Hier kunnen we de Fiesta ophalen die we dit weekend beschikbaar hebben gekregen dankzijn Dick van Elk, de organisator van het evenement. Helemaal super natuurlijk dat we met deze hulp op het allerlaatste moment alsnog aan de start kunnen staan.

Het is in meerdere opzichten een bijzonder weekend. Jo, mijn teambaas kan er niet bij zijn. Hij zit in Portugal vanwege familieomstandigheden. De afgelopen weken hebben we veel, heel veel contact gehad en dat zal dit weekend niet anders zijn. We zullen het met elkaar moeten doen via de telefoon. Maar dat gaat vast goed komen.

Het weer is slecht en als we bij MV Motorsport aankomen krijgen we de auto en mogen we bij hen, vanwege het slechte weer, in een snel opgezette tent staan. Top dus. We pakken onze spullen en zetten onze eigen banden onder de auto. Als dit gebeurd is, kan ik de baan op. Het regent zacht, maar waait hard. De baan is nog vochtig maar een echte natte baan was het niet. Zonder problemen of gekkigheid hebben we de hele dag kunnen rijden, ik heb mooi vertrouwen kunnen opbouwen en de auto goed leren kennen.

Vrijdag:

Aan het einde van de dag is er een trainingssessie van 2 uur. We zullen ons de dag door moeten vermaken. Aan het einde van de ochtend heb ik een gesprek met Donald Molenaar van Intrax. We praten de donderdag door over wat ik heb gevoeld. Hoe de auto reageert en hoe we deze moeten afstellen. We hebben veel aan het advies van Donald omdat we immers geen enkele ervaring hebben. De donderdag was lang nat en pas aan het einde van de dag werd de baan goed droog. We hebben dus weinig referentie.

Als ik de baan op kan, merk ik dat het niet vanzelf gaat. Ik gebruik de 2 uur goed en probeer van alles. Het lukt niet om een goede afstelling te vinden en Ik voel me niet prettig in de auto. Ik zie op de baan dat de snelheid niet goed is ten opzichte van de andere Fiesta’s, balen. Er is werk aan de winkel.

Als ’s avonds Kjell en Luca komen, kunnen ze direct aan de bak. Na overleg met Jo en met het gesprek met Donald Molenaar in het achterhoofd, praten we de theorie door en besluiten we het plan van aanpak. Er moet een hoop gebeuren. Rond 23.00 uur besluit ik te gaan slapen zodat ik de dag van morgen weer fris ben. Koen Kjell, Luca en papa gaan door en als het 01.30 uur ’s nachts is, houden ze het voor gezien en zijn ze tevreden dat voor zover is gelukt. Slapen!

Zaterdag:

Er staan vandaag 3 sessies op het programma. 2 trainingen en 1 kwalificatie. Voor de 1e training staat de auto klaar en de hoop is dat deze afstelling de juiste is. Zo niet, dan zullen we hard moeten werken om plan B voor de 2e training in te zetten.

Training 1:

Als ik de baan op ga, voelt de auto direct goed. We hebben afgesproken dat ik na een paar rondjes binnen zou komen, maar ik wil door. Blij met de afstelling voel ik dat elke ronde beter gaat. Als de sessie voorbij is, heb ik de 4e tijd neergezet en is het gaat naar nummer 3 maar klein. Yesss, happy, de veranderingen van vrijdagnacht werkte!

Training 2:

Voorafgaand aan de training heb ik weer contact met Jo en daarna Donald Molenaar. We spreken de 1e training door en hoe de auto zich gedragen had. Ten opzichte van training 1 maken we een paar kleine veranderingen aan de afstelling van de auto. Op zoek naar de beste setup. De veranderingen zijn positief maar niet perfect, wat we natuurlijk graag hadden gezien. Toch heb ik ook nu een 4e plaats behaald. Dus niet ontevreden.

Kwalificatie:

De kwalificatie verloopt rommelig. Het is mijn eerste kwalificatie, voor het eerst op nieuwe banden, dus ook lastig om de piek van de band te vinden. Ik heb moeite om de banden op temperatuur te krijgen. Op het moment dat ik het idee heb, dat het nu moet gebeuren, kom ik in mijn ronde een ander tegen die in zijn uitloopronde zit. Het moment van passeren komt ongelukkig uit waardoor ik wat tijd verlies. Uiteindelijk zet ik ook nu de 4e tijd op de klokken en ben ik best tevreden. Op naar morgen, raceday!

Zondag

Als mijn vader ’s nachts wakker wordt, blijkt het te regenen. Hij schiet direct in de stress, maar ik wil alleen maar slapen. Morgen zien we wel verder! Als ’s ochtends met Koen, Kjell en Luca en ik aan het ontbijt zitten, bellen we weer met Donald. We overleggen met hem wat verstandig is om te doen en dat wordt het plan.

De fiesta’s (ik dus) zijn de eerste auto’s die moeten racen. Het was inmiddels droog/miezerig maar de baan was gewoon nat. En dus is het een gok, ga je op slicks of regen want de baan was niet erg nat. Als ik een aantal plekken van de baan bekijk vind ik de baan te nat om op slicks te gaan. De keuze is dus om op regenbanden te starten, net als de rest van het veld. Ten opzichte van andere sta ik op hele oude banden terwijl zij juist op nieuwere staan.

Race 1:

Ik begin erg voorzichtig, het is namelijk een reversed grid. Dit betekent dat de snelste achteraan starten en de langzaamste vooraan. Dit zorgt ervoor dat ik op P6 mag starten. Ik kom goed weg en hield mijn plaats naar bocht 1. Omdat ik geen schade wil rijden ben ik misschien iets te voorzichtig. Ik lig daardoor na 3 bochten al laatste. Het duurde even om in mijn ritme te komen, maar aan het einde van ronde 1 vind ik snelheid. Een rijder voor mij maakt een inhaal actie die ervoor zorgt dat ik 2 auto’s in 1x kan pakken. De 1e bij het opkomen van het rechte stuk en de 2e buitenom de Tarzanbocht.

Ik kan het gat naar de auto’s voor mij erg snel dicht rijden en ook de volgende auto haal ik direct in. Het lukt mij om bijna elke ronde iemand in te halen. Met een prachtige inhaalactie buitenom bij de 1e Hans Ernst bocht en dus binnendoor bij de 2e lig ik op de 2e plaats. Geweldig! Ik merkte dat ik meer grip heb dan de rest en meer vertrouwen heb in de auto. Op dit moment ligt p1 7 seconde voor. Te ver om nog een kans te maken op aansluiting, maar ik rij wel dezelfde rondetijden. Het gat blijft op de finish gelijk. Zonder al te veel risico’s rij ik naar de finish en ben ik 20 seconde losereden van p3.

MEGA GAAF!! Het is niet te beseffen. Over de finish komen de tranen al in mijn ogen. Nog nooit eerder heb ik zoveel vreugde gevoeld. Van niet mee kunnen doen naar wél mee kunnen doen en dan dit! De tranen lopen over de wangen en ik hoor iedereen over de radio roepen en schreeuwen. Het was gelukt in mijn debuut P2 overall! P2 bij de junioren!! in de regen op mijn thuisbaan! Geweldig!

Bij de prijsuitreiking heb ik het even moeilijk, er gaan zoveel gedachtes door mijn hoofd, wat is dit geweldig. Samen met het team hebben we dit geflikt, zo gaaf!!

Als we met zijn alle ons verhaal hebben gedaan over het euforische gevoel van race 1 is het tijd om de knop om te zetten. Er is nog een race. De focus is nu volledig gericht op race 2. We spreken de afstelling door en besluiten de auto in de basis zo te laten, en slechts een kleine aanpassing te doen. De weersverwachting is duidelijk, er komt geen regen meer, dus de baan zal vanmiddag droog zijn

Race 2:

Zoals verwacht is de baan ondertussen kurkdroog. De start grid is zoals de normale orde van de kwalificatie. Ik mag dus van p4 van start. Bij de start kom ik erg goed weg. Maar achter mij kom een auto nog veel beter weg. Hij vliegt mij na de Tarzanbocht voorbij waardoor ik in bocht 2 op de 5e plek lig. Niet getreurd want ik kan hem perfect volgen en ik laat zijn achterbumper niet los. We rijden in een treintje waarbij 3,4, 5 en 6 heel dicht bij elkaar liggen.

De nummers 1 en 2 verdwijnen en langzaam rijdt ook p3 weg. Ik weet dat de snelheid voor p3 er niet is, maar p4 is van mij. En dus moet ik het goede moment uitkiezen om p4 terug te pakken. Ondertussen is de auto achter mij behoorlijk aan het aandringen en die zet net zoveel druk op mij als ik op p4. Na 3 rondes kan ik de p4 overnemen en lukt het mij om gelijk een gat te slaan. Gunstig is dat P5 en p6 samen in gevecht zijn. Hierdoor kan ik steeds verder weglopen. Toch duurt hun gevecht niet lang genoeg en al gauw krijg ik degene op p5 aan mijn bumper.

Met nog drie ronden te gaan zal ik alles uit de kast moeten halen om hiervoor te blijven. Waar andere aan het begin van de race kiezen voor 4 nieuwe banden, kiezen wij om voor de gebruikte banden van de kwalificatie te gebruiken en achter 2 oude banden te monteren. Hierdoor is het beste al van mijn banden af en lukt het mij niet meer de pace rijden die je op nieuwe banden wel kan rijden.

Toch lukt het mij om hem achter mij te houden. Ik verdedigde waar nodig en probeer elke bocht een perfecte exit te hebben zodat hij de volgende bocht mij niet kon inhalen. Het lukt en ik maak hierin geen enkele fout! Ik sleep een prachtige p4 overall binnen en p3 bij de junioren waarmee ik het weekend heel erg tevreden afsluit.

Wat een weekend is dit geweest! Een echt hoogtepunt om dit Ford Fiesta Sprint Cup jaar mee te beginnen! Voor meer foto’s van dit weekend klik je hier

Uiteraard ben ik enorm dankbaar aan al mijn sponsors, zij hebben mij de afgelopen jaren gesteund en daarmee mij in de gelegenheid gesteld om dit te kunnen. Voor deze start wil ik toch mijn bijzondere dank uitspreken aan Jo Lambrecht en Dick van Elk!

Ik kijk nu al uit naar het volgende raceweekend op het circuit van Spa Francorchamps.