De 24H Magny-Cours, een pareltje van een race met de Citroën C1!

Regen, onweer en hagel. Daar stond de 12H van Magny cours bij ons om bekend.

Na een ongelofelijk vette race in 2022 heb ik ontzettend veel zin in deze editie. De 24H van Magny-Cours belooft een pareltje van een race te worden met de Citroën C1! 66 auto’s staan daar klaar om van start te gaan op het mooie Franse circuit.

Voordat we los konden moeten we vrijdag alleen eerst even een kleine 14 uur rijden….. Eerst naar België en daarna door naar Magny-Cours. Na de lange rit kwamen we aan in het donker op Magny cours. Iedereen zette zijn/haar Caravan, Camper of tentje op. Snel nog wat eten en slapen zodat we klaar zijn voor de zaterdag.

Zaterdag, de kwalificatie:

De dag is lang en de kwalificatie wordt pas verreden van 18.30 tot 20.30 uur s ’avonds. Met het vertrouwen in onze snelheid kiezen we ervoor om de trainingen in de middag over te slaan en de auto te besparen. We bewijzen in de kwalificatie dat dit een goeie zet was. De snelheid zit er bij iedereen goed in en we rijden de 2e tijd en staan op de eerste startrij voor de start van de race.

Zondag, de race:

Voor aanvang van de race nemen we even een moment om samen de strategie te bepalen. Niet als een dolle op het gas, maar een wat meer behouden race. Rustig, behouden rijden en zorgen dat we uit de problemen blijven. De race is 24 uur en de temperaturen worden verwacht tussen de 30 graden overdag en in de nacht toch nog rond de 20 à 25 graden. Een ware strijd dus voor mens en machine.

Mijn teammaat Tristan start en houd zich perfect aan het plan. Waar andere 1.24.5 rijden rijdt Tristan rondes van 1.26.0/1.27.0 het voelt erg raar om veel tijd te verliezen op de kopgroep want normaal rijden we hier altijd in mee. Maar we weten wat we willen bereiken en dat gaan we op deze manier behalen.

Na 4 uur rijden ben ik aan de beurt. Ik begin mijn stint een beetje onwennig en niet op het tempo wat we willen rijden maar al snel kom ik beter in mijn ritme. Het koelt buiten af en dus kunnen we de pace wat opvoeren.

Ik begin met rondes 1.26.0 en voer de snelheid rustig op naar 1.25.0 daarna naar 1.24.0 en als snelste ronde 1.23.9 door deze strategie besparen we banden, remmen en benzine ten opzichte van de rest. Waar we eerst in hebben geleverd pakken we nu dubbel zo snel terug. Na 2u geef ik de auto weer over aan Tristan, daarna Mathias. In deze race worden dubbele punten verdeeld. Moment één is op 12u en het 2e moment op 24u.

Ik stap in met nog 1u 50 te gaan tot het 12u punt. We liggen dan op de 2e plaats maar degene die op de 1ste plaats rijdt, moet zijn pitstop nog maken. Het moment dat we nog 12u moeten liggen we op de 1ste plaats. Omdat er bij de 24 uursrace 2x punten worden uitgedeeld (voor de 1e 12 uur en de 2e 12 uur) is dit een heel belangrijk moment! Hierdoor krijgen we dus volle punten voor de eerste 12u en we hiermee goede punten pakken voor het kampioenschap!

Tristan en Mathias rijden weer een prachtige stint voor ik de auto in mag. Ondertussen hebben we na de 12u de eerste plaats niet meer weggeven. De voorsprong op p2 wordt alleen maar groter en we blijven op hetzelfde tempo rijden 1.24.0/1.25.0 waar de tegenstanders 1.26.0 rijden. We rijden elke ronde weer een stukje verder weg. Ik rijd een steady stint tijdens de zonsopgang. Met nog 6 uur te gaan geef ik de auto over aan Tristan voor zijn laatste stint en ga ik wat rusten. Ook nu hebben Tristan en Mathias weer een heel goede stint gereden.

We rijden nog steeds op de 1e plaats en hebben inmiddels bijna 3 ronden voorsprong. Met nog 45 minuten voor dat ik moet instappen maak ik me klaar voor de laatste stint. Ik eet nog wat en drink het nodige en heb er veel zin in om de auto naar de finish te brengen. Als ik instap voor mijn stint gaat het met het tanken niet goed. Het is onduidelijk wat er misgaat, maar het lijkt wel of er geen brandstof in wil. De stop duurt lang, maar we houden 2 rondes voorsprong met nog 2u te gaan. Het is onduidelijk of ik nu voldoende brandstof heb om de finish te halen en ik krijg de opdracht om langzamer te rijden dan gebruikelijk. Deels om het materiaal te sparen, maar ook om zuinig te zijn met brandstof.

Ik rijd rondetijden van 1.27.0/1.28.0 maar deze zijn volgens het team nog te snel en niet nodig ten opzichte van de concurrentie. Ik laat de rondetijden verder zakken naar 1.30.0. Er is aan de achterkant geen gevaar maar toch besluiten we halverwege de stint dat het voor de veiligheid beter is om nog even een “splash and dash” te doen. Even snel bijtanken en weer door. Gelukkig gaat het deze keer goed en ben ik snel weer onderweg. Het team verzekerd mij dat de voorsprong groot genoeg is en Ik rijd lekker mijn rondjes lekker en toch ontspannen uit en breng de auto over de finish.

Het is gelukt, we hebben hem, de1ste PLAATS!!! Een overwinning met 2 rondes voorsprong. En het belangrijkste van allemaal. Volle punten! Goeie zaken voor het kampioenschap. Mooi is dat we daarnaast ook een stukje geschiedenis hebben geschreven met het team. Niet eerder stond er een C1 op het algemeen podium. Met onze 3e plaats algemeen heeft deze wedstrijd dus extra glans, gaaf!

Naast ons succes is er ook een domper te verwerken voor het team. Onze andere auto met nummer 271 start de wedstrijd stroef op p15 en zakken terug naar p25. Zij rijden echter een geweldige race, maar krijgen niet wat ze verdienen. Als ze stevig op p7 rijden stranden ze met nog 10 of 15 minuten rijden. De motor geeft het op, zwaar balen! Het is een weekend van uitersten waar we als team genoten hebben van het racespektakel.

Voor mij schakel ik al snel door. Morgen, dinsdag vertrekken we uit Magny-Cours en gaan we voor een stop naar het circuit van Zolder waar ik eindelijk mag instappen in mijn eigen Ford Fiesta voor een test met de nieuwe motor. Ik heb er enorm veel zin in!

Voor meer foto’s klik je hier!