Jacks Racing Days een geweldig event!

Daar is hij dan, Jack’s Racing Day’s een geweldig event! Na de Formule 1 hét grootste autosport event van het jaar, maar ook hét gróótste gecombineerde auto-, motor- en kartrace-evenement van Europa. Met een verwachte opkomst van ongeveer 100.000 mensen beloofde dit een waar spektakel te worden, en dat is het zeker geworden. Super dat ik hier met de Ford Fiesta Sprint Cup aanwezig kan zijn.

Donderdag ochtend in alle vroegte kom ik aan op het TT-circuit van Assen. De plaats waar het allemaal moet gebeuren. Ik ben er vroeg om ervoor te zorgen dat de vrachtwagen op de juiste plaats wordt gezet voordat we deze kunnen opbouwen. Zoals gezegd een enorm event waar het heel belangrijk is dat iedereen zich houdt aan de indeling van de paddock.  De vrachtwagen/race-trailer mogen we lenen van NOS Racing. Zij waren dinsdag op het TT-circuit om te racen en vonden het geen probleem deze voor ons te laten staan, super! De rest van de dag staat in het teken van opbouwen en zorgen dat we er netjes bijstaan. Het is een lange dag en als alles opgebouwd is drinken we nog wat fris en gaan we naar bed.

Vrijdag:

De vrijdag begint al vroeg met de eerste training. Normaal worden onze weekenden verreden over 2 dagen, maar vanwege de omvang van het programma duurt het event nu 3 dagen. Dat betekend dat er tussen de diverse sessies veel tijd zit. Genoeg tijd om te sleutelen als dat nodig is, maar ook tijd om te genieten van al het aanwezige racegeweld.  Er staan voor ons 2 trainingen op het schema van elk 40 minuten. We weten dus dat we niet veel rijtijd hebben.

Training 1:

Net zoals in zolder was er werk aan de winkel met betrekking tot de setup. Er ligt weinig grip op de baan en ik heb erg veel moeite de goeie setup direct te krijgen. Wel merk ik dat er minimaal 2 seconde bij mij uit mijn rijden kwamen. Ik heb hier nog niet veel kilometers gereden, dus het is vooral weer de baan ontdekken.

Na de sessie gaat het team hard aan het werk om de auto te verbeteren. Ik pak mijn laptop en ik haal data bij andere rijders. In de cup is het verplicht je data met elkaar te delen. Hiermee kun je zien waar andere remmen en welke lijnen ze rijden. Hierdoor kan ik precies zien waar de verschillen zitten t.o.v. mijn eigen data en zo kan ik mogelijke verbetering vinden. Na een uurtje data gedaan te hebben heb ik al mijn fouten ertussenuit gehaald en kan ik op naar sessie 2.

Training 2:

Training 2 verliep niet volgens plan, we hadden gehoopt de auto een stuk beter te hebben gemaakt maar helaas was het maar een kleine stap. De auto stuiterde nog een beetje en lag niet strak door de bochten. We wisten dus waar we aan moesten werken voor de kwalificatie. Aan de positieve kant had ik wel een steeds beter gevoel met de baan, de auto en de omstandigheden. Normaal gezien is kwalificeren een van mijn sterke punten dus we hebben vertrouwen dat we iets gaan vinden.

Zaterdag:

Vandaag staat de kwalificatie, race 1 en een demo rit voor Stichting Groot Hart op het programma. Natuurlijk zijn de kwalificatie en de race het belangrijkste, maar met de demo rit voor Stichting Groot Hart wil ik ook graag iets geven aan iemand waarbij de normale dingen in het leven niet vanzelfsprekend zijn. En aangezien de kwalificatie echt heel vroeg is (08.00 uur) en race 1 pas laat (16.05) past deze demo rit prima in ons schema.

De kwalificatie:

Het doel is simpel, net als altijd. Een snelle ronde neerzetten die sneller is dan die van de rest. Simpel gezegd maar de uitvoering blijft altijd lastig. Ook na de laatste training heb ik weer goed naar de data  gekeken en naar mijn verbeterpunten op de baan. Waar ga ik te laat op m’n gas en waar rijd ik de verkeerde lijnen. Met alle opmerkingen en verbeteringen in mijn hoofd ga ik de baan op. Aangezien de baan van Assen erg lastig is zorg ik ervoor dat ik een veilige snelle ronde neerzet. Dit zorgt ervoor dat ik de rondes erna full-push kan gaan en geen rekening hou met de tracklimits maar echt tot het gaatje kan. Wordt de ronde dan afgenomen staat er nog steeds een tijd genoteerd.

De tweede ronde gaat nog beter als de eerste en ik verbeter mijn tijd maar helaas…… deze word afgenomen voor tracklimits in bocht 1. Oke prima, uithuilen en overnieuw beginnen. Ik kies ervoor om 2 rustige rondes te doen, hierdoor koelt de auto af en word alles net een stikkeltje sneller. Ik zet aan voor mijn laatste ronde met nog 57 seconde op de klok. Dit is dus echt de laatste mogelijkheid. Ik begin de ronde en rijd een erg goeie sector 1 waarna ik nog meer verbeter in sector 2, helaas maak ik een klein foutje in de laatste chicane waardoor ik geen tijd win. Een 3e tijd! Een 3e tijd is zeker niet slecht en ik ben erg tevreden. Nu de auto nog even finetunen, een rit met Stichting Groot Hart rijden en dan op naar race 1.

Weeff radio en Tv:

Super leuk dat Weeff radio en TV aanwezig is. Enige tijd gelden heb ik leuk interview gehad bij Weeff Radio over hoe dit jaar racen in de Ford Fiesta Sprint Cup gaat. Over de uitdagingen, mijn ambities en ook mijn crowdfundingsactie. Bij Weef Radio vonden ze het zó leuk dat ze het graag eens van dichterbij wilde bekijken. Hoe gaaf is het dan om dit tijdens Jack’s Racing Days te doen. Een deel van de dag lopen ze met me mee en kijken ze hoe ik een race dag beleef. Er is ook nog tijd voor een opname en uiteindelijk is er een heel leuk interview/promo uit gekomen. Weeff bedankt!!

Klik hier voor het interview.

Stichting Groot Hart en stichting Happy smile: (zaterdag en zondag)

In totaal is het gelukt om maar liefst 11 gezinnen van Groot Hart én 13 kinderen van Stichting Happy Smile laten rondrijden. Helaas lukt het niet om veel te rijden vanwege het slechte weer en het drukke programma, maar ik heb een  kleine verlegen jongen in de auto die toch zichtbaar geniet van wat er allemaal gebeurde.  

Als deze rit achter de rug is, ga ik terug naar onze standplaats en kunnen de banden worden gemonteerd en de laatste controles worden uitgevoerd. Nu ben ik klaar voor race 1, kom maar op!

Race 1:

Zoals gebruikelijk starten we weer met een “reversed-grid” oftwel ik heb in de kwalificatie de 3e tijd neergezet en ik start nu als 8e.

De lampen gaan aan, de toeren stijgen. De lampen gaan uit en daar gaan we, ik kom goed weg en positioneer me goed voor bocht 1. Omdat de langzamere deelnemers vooraan zijn gestart, schuift het veld als een harmonica in elkaar. Het wordt druk en achter mij hebben 2 rijders een touché en bij het insturen van de bocht word ik plots hard geraakt op mijn rechter achterkant.

Ik spin bijna maar houd de auto enigszins in het goed spoor. Ik voel aan de auto en het is net alsof de auto kapot is, wel vermogen maar het stuur kan ik amper draaien. Is mijn draagarm krom, mijn veerpoot kapot? Ik kijk op mijn dashboard en zie dat mijn stuurbekrachtiging is weggevallen…. Dit word een zware race.

Als ik opkijk lig ik 9e, maar het lukt mij gelukkig om 3 auto’s in te halen in de eerste lange bocht. Na een aantal rondes zonder stuurbekrachtiging begint het te wennen en begint de snelheid terug te komen. Ik rij nu op p6 maar heb uitzicht op p5. Het gat is groot, maar Ik blijf doorzetten en rij uiteindelijk het gat dicht. Op de rechte stukken lukt het niet om aan te haken en verlies in de slipstream een aantal meters. Ik moet dus met een goeie actie komen wil ik de auto voor mij inhalen.

Na een paar rondjes observeren heb ik de plek uitgekozen. omdat ik nog veel tijd in de race heb, heb ik geen haast met inhalen en wil ik het efficiënt doen. Geen auto’s voor ons en geen auto’s achter ons. Ik laat me op een bocht waar hij slomer als mij doorheen gaat afzakken en neem meer exit snelheid mee. Ik rem buitenom aan en kan hem buitenom inhalen, top! Op naar de finish. Ik ben 5e overall en 3e bij de junioren en dat betekend dus een podium!

Met alle pech en schade heb ik toch een goede race gereden en kunnen de monteurs weer aan de slag om de auto klaar te maken. Omdat vandaag de dag erop zit hebben ze hier alle tijd voor. En dat is maar goed ook. De auto wordt onderste boven en binnenste buiten gekeerd en alles wordt nagekeken en gecontroleerd. Het scherm aan de voorkant wordt weer netjes gemaakt en gelukkig is de stuurbekrachtiging weer hersteld. Langs de baan wordt nog een onderdeel teruggevonden en ook deze wordt weer gemonteerd. De uitlijning wordt nagekeken/hersteld en dan is de auto uiteindelijk klaar voor morgen, zondag, race 2.

Race 2:

Waar we op zaterdag heel voeg aan de bak moeten, kunnen we nu bijna uitslapen. Race 2 start om 10.57 uur. Helaas worden we wakker gemaakt door de Dutch GP Superkarts, wat een geweld en wat een kabaal. Ik ben wakker en klaar voor de race 😉

Deze race starten we in de volgorde van de kwalificatie. Ik mag dus van p3 starten en heb goede hoop op een top resultaat. De start is weer goed en we gaan veilig door de 1e bocht. De eerste rondes kan ik goed volgen en kan ik met gemak aan kop meerijden. Na een paar rondes begin ik de aansluiting te verliezen en zak ik terug naar p4. Vlak nadat ik de plek heb verloren komt er een safetycar situatie. Er is een auto gecrashed en de rijder is moeilijk uit de auto te krijgen.

Omdat dit lang lijkt te gaan duren besluit de wedstrijdleiding plots voor een rode vlag. We moeten ons opstellen op de startgrid en afwachten hoe het verder zal gaan. Gelukkig wordt de rijder uiteindelijk uit de auto bevrijd en wordt hij voor de zekerheid naar het ziekenhuis vervoerd vanwege de behoorlijke impact. Gelukkig is hij helemaal oke en heeft hij geen blijvend letsel.

Na lang wachten mogen we weer door. De klok stond op 13 minuten, maar vanwege de lange tijde die nodig was om de baan vrij te krijgen is de tijd ingekort naar 6 minuten. We starten achter de safetycar en doen 1 formatieronde. Als de safetycar naar binnen gaat, kunnen we weer gaan racen en hebben we nog maar 2 rondjes. Ik zorg ervoor dat ik klaar ben om weg te gaan maar de auto voor mij is net iets laat in de reactie, ik volg kort erop maar kan niet aanhaken.

Ik maak een paar foutjes waardoor ik geen kans meer heb om p3 aan te vallen. Jammer dat de race is ingekort. In de laatste ronde lukt het mij wel om de snelste ronde van de race neer te zetten en die blijkt uiteindelijk de snelste ronde van beide races.  Deze race ben ik als 4e overall en 3e bij de junioren, dus weer een podium!

Stichting Groot Hart en stichting Happy smile:

Vandaag is er meer tijd en is het mooi weer. Ik heb een vader van een van de gezinnen in de auto en kan Ik een paar rondjes flink gasgeven. Hij geniet zichtbaar. De tijd die we op de klokken zetten was ook acceptabel 😉. Een mooie manier om het raceweekend af te sluiten.

Het is een mooi weekend geweest. Er zijn veel mensen langs geweest die mij hebben aangemoedigd. Familie, sponsors, crowdfunders, vrienden, bekenden en onbekenden. Maar ik heb ook veel support gehad via berichtjes en succeswensen via mail. Ik vind het super dat iedereen mij op deze manier aanmoedigt. Dit motiveert mij nog meer om hard te werken en mijn beste beentje voor te zetten.

Al met al hebben we een goede prestatie geleverd, er had misschien meer ingezeten als… Maar als telt niet. Net als elk weekend heb ik veel geleerd en het team ook. Deze ervaring nemen we weer mee naar de volgende wedstrijd.

Op het moment van het weekend in Assen is nog niet duidelijk of we de “Trophy of the Dunes” op het circuit van Zandvoort kunnen rijden. Inmiddels weten we dat we dit kunnen!! Zandvoort, here we come!!

Het is altijd een team effort! #143 Team Oeste kart

Voor meer foto’s van Jack’s Racing Days klik je hier!

Credits voor de foto’s gaan naar: Edwin Nieuwenhuis Johan Vis Delaney Kooij en Tijn Bos