Dit weekend staat alweer de 3e race van de Ford Fiesta Sprint Cup op de kalender. Ik verheug me erg op het weekend. Zolder is een leuke baan, ik ben er altijd snel geweest en kan daarom dus niet wachten om te starten. Helaas zou het niet mijn weekend worden, één om snel te vergeten!
.
Vrijdag:
Vrije training:
Op vrijdag eindigt de dag met een vrije training van 2 uur. De training verloopt prima en we maken veel meters. Met een aantal aanpassingen aan de auto, wordt deze steeds beter, maar we krijgen lang niet de afstelling die we graag op de auto willen. Gelukkig zijn er op zaterdag nog 2 trainingen waarin we tijd hebben om te sleutelen aan de afstelling.
Zaterdag
Training 1:
We beginnen de training met een verandering aan de auto, de auto voelt beter maar niet zoals we gehoopt hadden. Helaas hebben we een ander probleem. Er lekt brandstof uit de tank. Er is een gat gesmolten in de benzinetank doordat de uitlaat te dicht tegen de tank heeft gezeten waardoor deze benzine lekt. We komen na ongeveer 10 minuten binnen en dat betekend einde sessie. hebben daardoor amper rijtijd. Helaas lukt het dus niet om verder te zoeken naar de juiste afstelling.
Voor de oplossing kiezen we 2 manieren, 1 we lijmen de tank dicht en 2 we gaan op zoek naar een nieuwe tank. Het is onduidelijk of we training 2 wel kunnen rijden.
Training 2:
Gelukkig is het gelukt om de tank te lijmen. Ik kan de hele sessie rijden en kom er snel achter dat de problemen zijn opgelost, maar dat de setup van de auto verre van goed is. De auto heeft veel onderstuur en springt meer door de bochten dan dat hij glijd, na de sessie maken we een aantal veranderingen en daarmee moet de auto klaar zijn voor de kwalificatie.
.
Kwalificatie:
Bij het uitrijden van de pitstraat kan ik mooi aanhaken bij Alan Czyz. Een mooie plek aangezien hij heel erg snel is in de laatste trainingen. Ik volg hem in mijn eerste push ronde en zet een tijd neer die goed is voor een 3e plaats. Na het laten afkoelen van de auto zet ik weer aan. Ik verbeter mezelf in sector 1 met 0.4 seconde! Maar helaas, bij het ingaan van de eerste chicane krijg ik elektrische problemen en slaat de auto volledig uit. Alsof het niet mag lukken! Gelukkig blijft mijn eerste ronde goed genoeg voor een 3e plek en betekend dit een goede uitgangspositie voor de races.
Race 1:
Na een kleine aanpassing aan de afstelling van de auto en na een heleboel gesleutel op zaterdagavond, zijn we klaar voor de race. Ik start vanaf de 6e plaats. De lampen gaan uit en ik kom ontzettend goed weg. Er is een ruim gat voor mij, ik duik erin en rij naar het midden van de baan. Links en rechts komen auto’s naar binnen en ik zit in een sandwich…. Ik probeer hier nog uit te komen door mijn gas los te laten maar helaas raak ik met mijn voorwiel het achterwiel van de auto rechts van mij. Hierdoor breekt de fusee af en is het na 75 meter al einde race….
Het duurt heel erg lang voordat de auto terug is in de pitbox. Eerst moet de auto naar parc fermee, maar deze wordt toch bij ons afgeleverd. We mogen er niet aankomen, opdracht van de wedstrijdleiding. Pffff…. Als de auto uiteindelijk is vrijgegeven, kan het repareren eindelijk beginnen. Dit gaat niet simpel en de tijd begint te dringen. We krijgen van alle kanten hulp en dan lukt het dan toch om vlak voor de start van race 2 de auto klaar te hebben.
Race 2:
Met de 3e tijd tijdens de kwalificatie mag ik als 3e aan deze race beginnen. Ik ben er helemaal klaar voor en wil het verlies van de 1e race goedmaken. Ik ben klaar om het podium te gaan pakken! De start is goed en ik kom weer goed van mijn plaats. Ik sluit aan bij en kan mooi volgen, na een paar rondes verlies ik de aansluiting naar de kopgroep maar kan ik het gat achter mij uitbreiden. Ik rijd een goeie pace maar dan plots na 10 minuten is het gedaan, een support balk van mijn benzinetank breekt af en de benzine tank valt op de grond en sleept onder de auto mee. Ik moet helaas de auto i.v.m. veiligheid aan de kant zetten en weer uitvallen.
Het is een weekend met veel verbeterpunten en veel tegenslagen. Wij gaan hard aan de slag en komen op Assen sneller terug!
Credits voor de foto’s gaan naar: Edwin Nieuwenhuis Johan Vis en Tijn Bos