Race 5, Trophy of the Dunes op circuit Zandvoort

Na een goed weekend tijdens Jack’s Racing Days op het TT-Circuit van Assen maken we ons klaar voor alweer race 5, Trophy of the Dunes op Circuit Zandvoort. Voor we hier aankomen hebben we nog de gelegenheid gehad om een dag te testen op het Franse circuit van Croix en Ternois. Deze dag was zeer nuttig en hebben we weer een beetje meer geleerd over de Fiesta. We komen goed voorbereid op Zandvoort aan en zijn klaar voor wat een heel mooi weekend zal worden. Mede omdat we veel supporters verwachten. Er zullen diverse sponsors, o.a. Bedrijfsunits.nl, He-Rho Bouw & Schoonmaak, Hommerseen Safety & Onderhoud, crowdfunders en natuurlijk familie aanwezig zijn.

.

Vrijdag:

De vrijdag begint lastig. We rijden op een oude set banden waardoor de auto teveel glijd en het gevoel met de auto niet is wat het moet zijn. Voor de laatste sessie kiezen we ervoor om de banden die we zaterdag gaan gebruiken in te zetten. Zo weten we of we flink moeten sleutelen of dat het probleem groter lijkt dan het is. Gelukkig rijd ik in de 3e ronde al 4 seconde sneller als met de hele oud set banden en zijn we tevreden met de tijd en klaar voor de zaterdag training.

Zaterdag:

Er staan 2 sessies op het schema en we willen deze goed benutten. We hebben ons weer goed voorbereid en de auto staat helemaal klaar om de baan op te gaan. Vlak voor we de baan op gaan word er nog snel wat aan de bandenspanning gedaan en dan kunnen we beginnen. Tijdens eerste rondes merk ik dat de auto erg goed ligt en de tijden goed zijn. Ik merk helaas al snel dat de banden minder beginnen te worden en dat het beste eraf is. In een 2e run proberen we na wat veranderingen nog wat te verbeteren maar dat helpt helaas niet.

Voor de 2e sessie wisselen we de banden van voor naar achter en lossen daarmee het probleem in de balans op. Dit is jammer om te weten want daardoor hebben we maar 2 ronde om de auto af te stellen voor we kwalificeren. We willen namelijk niet teveel van de banden gebruiken die in de kwalificatie achterop de auto moeten.

De kwalificatie:

We starten de kwalificatie op het einde van de dag als laatste van iedereen. Het schemert al een beetje en de temperatuur zakt iets, maar niet veel. We maken ons klaar om met z’n alle de baan op te gaan en we zijn los. Ik sta dit weekend met Alan Czyz in de pitbox en zonder het afgesproken te hebben rijden we alsnog samen de kwalificatie. Hij 1 snelle ronde voorop zodat ik kan profiteren van de slipstream, en daarna andersom. Hiermee zet Alan zijn auto op p2 en sta ik op p3. Niet geheel tevreden…. Maar ik heb niks te klagen, ik zit er dichtbij.

Zondag:

Waar we zaterdag als laatste serie van de dag de kwalificatie afwerkten, starten we nu gelijk als 1e. De monteurs zijn zaterdag avond nog bezig geweest om de auto perfect na te lopen en klaar te zetten voor vandaag. Ik heb een goed gevoel overgehouden aan de dag van gisteren en ik ben klaar voor die van vandaag.

Race 1: 

Zoals gewoonlijk bij de Ford Fiesta Sprint Cup start race 1 met een “reversed grid” hierdoor start ik op een 5e plaats. Bij de start kom ik heel goed weg en ontstaat er een gat buitenom voor bocht 1. Ik weet dat ik heel diep moet inremmen om een goeie actie te kunnen plaatsen en dat doe ik. Ik rem laat en met m’n neus voorbij de auto aan de binnenkant. Hierdoor kan ik op de exit van de bocht hem met meer snelheid inhalen.

Met die goede exit zit ik bij bocht 2 al naast nummer 2 in de wedstrijd en ook die kan ik gelijk inhalen. In de Hugenholtz bocht schiet ik naar P1 maar verlies ik deze weer op de exit van de bocht. Iets verder in de ronde kan ik dan alsnog ook P1 pakken en ik rijd comfortabel op p1! Echt een mega start. Helaas word ik aan het begin van ronde 3 ingehaald en val ik terug naar p2 en de ronde erna zak ik naar p3. Ik kan net niet het tempo van de mannen voor me bijhouden en rij de race uit op p3. Heel tevreden en zeker een goed resultaat.

Naar aanleiding van de race heb ik een paar opmerkingen over de setup. Samen met Jo en de monteurs gaan we even zitten om te discussiëren wat we voor race 2 moeten veranderen. Nadat we het eens zijn geworden over de setup van de auto gaan we ons klaarmaken voor race 2.

Race 2:

De race starten we zoals de kwalificatie is gereden. Ik start dus op P3 aan de linkerkant. Ik maak me klaar om te starten, de lichten gaan uit en ik ben goed weg. Bij bocht 1 weer laat en buitenom aanremmen, maar helaas lukt het niet om P2 al te pakken. Het lukt om aan te haken bij de 1e 2. Als een treintje aan elkaar vast vliegen we over het circuit. Blijven volgen en zien of er zich kansen voordoen.

Na 3 rondes rijd nummer 1 weg en verlies in de aansluiting bijna bij nummer 2. Toch probeer ik er alles aan te doen om de druk er op te houden. En dit werkt, onder de druk maakt hij een fout, gaat rechtdoor en komt via het gras de baan weer op. Maar inmiddels lig ik op P2. Naar nummer 1 heb ik een gaatje van 2 seconden en naar nummer 3 een gaatje van ongeveer 3 seconden.

Het lukt mij verder niet om bij de 1e aan te haken en achter mij wordt het gaatje langzaam kleiner. Hij is sneller dan mij en rijdt na 10 minuten het gat dicht. Op dit moment duurt de race nog 17 minuten en weet ik dat het lastig zal worden om hem achter me te houden. Ik doe er alles aan om zo min mogelijk fouten te maken, mijn exit uit de bocht te perfectioneren en ervoor te zorgen dat hij me niet zomaar inhaalt. Dit lukt me, tot 4 minuten te gaan, erg goed. Ik weet dat áls hij iets zou willen proberen, hij dit richting het einde van de race zal gaan doen.

En ja hoor, met nog 2 ronden te gaan rijdt hij opgaand rechte stuk op mijn bumper. Ik neem een defensieve lijn aan door aan de binnenkant te gaan rijden. Hij remt laat aan bij de buitenkant maar ik kan de aanval stoppen, mijn exit is goed genoeg om de switchback tegen te gaan en ik heb p2 nog steeds in handen. De laatst ronde begint en hij zit nog steeds dicht op mijn bumper. Ik weet hem achter op het circuit achter me te houden door te verdedigen en heb p2 bijna binnen. Alleen nog het rechte stuk…. We komen de een na laatste bocht uit, ik kijk achter me en zie dat hij een foutje maakt. P2 overall!!!! en P1 bij de junioren!!! GEWELDIG!

Waar ik dit jaar deze 2 mannen aan de horizon zag verdwijnen, sta ik er nu tussenin! Op 4 seconde van nummer 1 op p2 en 1e junior! Wauw!! Loon naar werken voor het team! Er is zeker nog werk aan de winkel maar dit laat zeker zien dat we op de goede weg zitten!

En we blijven nog even op die weg zitten, want inmiddels is duidelijk dat we ook zullen starten aan race 6 van het seizoen op het mooie circuit van Spa francorchamps! Hoe gaaf zou het zijn als we dit seizoen helemaal kunnen afmaken….

Voor meer foto’s van Trophy of the Dunes klik je hier!

Credits voor de foto’s gaan naar: Edwin Nieuwenhuis Johan Vis Delaney Kooij Tijn Bos en Blue Jam Fotografie